
Kompanije iz kineskog sektora električnih vozila (EV) su prošle godine prvi put uložile više kapitala u inostranstvu nego na domaćem tržištu, pokazuje izveštaj njujorške Rodijum grupe.
Prema izveštaju, ukupna vrednost stranih ulaganja dostigla je oko 16 milijardi dolara, uglavnom u fabrike za proizvodnju baterija, dok je u Kini investirano nešto manje - oko 15 milijardi dolara.
Istraživači ocenjuju da ove brojke predstavljaju "istorijski zaokret", pošto je ranijih godina oko 80 odsto investicija firmi bilo usmereno u Kinu, prenosi Blumberg.
Glavni razlozi ovog trenda su zasićenje domaćeg tržišta u i žestoka cenovna konkurencija u Kini, želja kineskih firmi da zaobiđu visoke carine u Sjedinjenim Američkim Državama i Evropskoj uniji, kao i pritisak stranih kupaca da se proizvodnja lokalizuje bliže tržištima za EV.
U inostranstvu najviše ulažu firme CATL, Bi-Vaj-Di (BYD), Envižen grupa, a glavne destinacije za investicije su Brazil, Turska, Tajland i Evropska unija.
Strani projekti ipak donose i izazove - skuplji su, zahtevaju duže vreme za izgradnju i suočavaju se sa većim političkim i regulatornim rizicima.
Prema Rodijum grupi, samo 25 odsto najavljenih projekata u inostranstvu je završeno, dok je u Kini taj procenat gotovo dvostruko veći.