Evropska komisija je usvojila industrijski akcioni plan kojim se ubrzava prelazak automobilske industrije na čistu, povezanu i automatizovanu mobilnost, sa posebnim fokusom na autonomna vozila.
Ključne mere uključuju uspostavljanje najmanje tri velika prekogranična test okruženja i regulatornih sandbox-ova do 2026. godine, čime će se omogućiti pilot projekti autonomnih vozila za prevoz putnika i robe u realnim uslovima.
Takođe, Komisija razvija harmonizovani regulatorni okvir koji omogućava odobravanje neograničenih serija vozila sa automatizovanim parking sistemima od 2025, a od 2026. proširuje se na dodatne slučajeve upotrebe, poput transporta robe između logističkih centara.
Poseban naglasak je na uvođenju jedinstvenih procedura za odobravanje testiranja naprednih sistema asistencije vozaču (ADAS) i automatizovanih sistema vožnje (ADS) na javnim putevima širom EU, čime se uklanjaju nacionalne barijere i ubrzava inovacija
ACEA svin srcem "za"
Ovakve odluke pozdravljaju i iz Evropske asocijacije proizvođača vozila (ACEA), gde su "svesni da su visoke carine koje je kao zaštitnu meru pred nelojalnom konkurencijom uvela EU kratkoročno rešenje koje je neodrživo na duži period".
Zato je ACEA pozdravila najavu Evropske komisije o Industrijskom akcionom planu za evropski automobilski sektor radi jačanja njegove konkurentnosti.
- Podržavamo ove inicijative kao strateške instrumente za poboljšanje konkurentnosti, tehnološkog suvereniteta i održivosti evropskog automobilskog sektora, u potpunosti u skladu sa strategijom „Kompas konkurentnosti“. Moramo ubrzati inovacije od istraživanja do proizvodnje, odrediti prioritet i olakšati velike inovativne inicijative uz značajno industrijsko učešće i liderstvo. Zato planiramo da uspostavimo najveće javno-privatno partnerstvo za istraživanje i inovacije (R&I) u automobilskoj industriji, poboljšavajući konkurentnost EU. Ovaj predloženi zajednički poduhvat će objediniti i uskladiti resurse iz industrije i javnog finansiranja u Evropi za istraživačke i inovativne akcije u automobilskom sektoru i u celom lancu vrednosti - kaže se u saopštenju ACEA koji je prenela Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova.
Program Kompas konkurentnosti – konkretni koraci za jačanje inovacija
Program Kompas konkurentnosti, predstavljen početkom 2025. godine, predstavlja strateški plan Evropske komisije za jačanje inovacija i tehnološke suverenosti EU.
Program je zasnovan na tri stuba: zatvaranje inovacionog jaza u odnosu na globalne konkurente, povezivanje dekarbonizacije i konkurentnosti, te smanjenje zavisnosti i povećanje bezbednosti. Konkretne mere uključuju podsticanje startapa i skaliranje inovativnih preduzeća, ubrzanje industrijske primene veštačke inteligencije, pojednostavljenje i harmonizaciju pravila na nivou EU, kao i razvoj novih finansijskih instrumenata i olakšavanje mobilnosti talenata.
Posebno se ističe plan za izgradnju savremene infrastrukture za računarstvo, podatke i satelitske sisteme, što je ključno za razvoj strateških sektora poput autonomne mobilnosti, AI, poluprovodnika i kvantnih tehnologija
Kompas takođe predviđa smanjenje administrativnog opterećenja za mala i srednja preduzeća za najmanje 35%, uklanjanje prepreka za ulazak na tržište i jačanje finansiranja kroz dublju integraciju tržišta kapitala EU.
Planira se i formiranje Fonda za konkurentnost, koji će omogućiti strateška ulaganja i smanjenje rizika za privatne investitore u inovativne projekte, čime se stvara povoljnije okruženje za razvoj i plasman novih tehnologija na tržište
Šta to znači za nas?
Odluke EU o ubrzanom razvoju autonomnih vozila i sprovođenju programa Kompas konkurentnosti imaju višestruki značaj za srpsku industriju vozila i komponenata. Prvo, pojačana saradnja i integracija evropskog automobilskog sektora kroz nove saveze i zajedničke projekte otvara mogućnosti za domaće kompanije da postanu deo panevropskih lanaca vrednosti, posebno u oblasti softvera, poluprovodnika i digitalnog hardvera za autonomna vozila
Srbija je već omogućila testiranje autonomnih vozila kroz izmene zakona i donošenje posebnog pravilnika, što je čini jednom od retkih zemalja u regionu sa jasnim regulatornim okvirom za ovu tehnologiju
To domaćim proizvođačima i dobavljačima omogućava da razvijaju, testiraju i sertifikuju inovativne komponente i sisteme u skladu sa evropskim standardima, čime se povećava njihova konkurentnost i izvozna sposobnost.
Drugo, stroži ekološki zahtevi EU, uključujući zabranu prodaje vozila sa unutrašnjim sagorevanjem od 2035. godine, kao i uvođenje prekograničnog poreza na CO2 (CBAM), direktno utiču na strategije srpskih proizvođača i dobavljača
Da bi ostali konkurentni na tržištu EU, srpske firme će morati da ubrzaju tranziciju ka proizvodnji komponenti za električna i autonomna vozila, kao i da usvoje održive proizvodne procese. Istovremeno, pojednostavljenje evropskih propisa i smanjenje administrativnih barijera kroz Kompas konkurentnosti može olakšati pristup srpskih firmi evropskim fondovima, investicijama i partnerstvima, što je ključno za modernizaciju i tehnološki napredak domaće industrije
Ukratko, srpska industrija vozila i komponenata ima priliku da kroz usklađivanje sa evropskim standardima, učešće u inovativnim projektima i prilagođavanje ekološkim zahtevima, ojača svoju poziciju na evropskom i globalnom tržištu. Ovo zahteva ulaganja u istraživanje i razvoj, digitalizaciju i održivost, ali otvara vrata za dugoročni rast i zapošljavanje u sektoru.