
Američki proizvođač električnih vozila Tesla je prošlog meseca registrovao veliki pad prodaje automobila u Velikoj Britaniji i Nemačkoj, a kineski BYD je istovremeno zabeležio istorijski rast prodaje u obe zemlje. Međutim, kod kuće…
U Britaniji je firma Tesla prošlog meseca prodala svega 987 vozila, što je pad od 60% u odnosu na jul 2024. godine, pokazuju podaci udruženja SMMT. Pored toga, u Nemačkoj je julska prodaja Amerikancima pala za 55% međugodišnje, na 1.110 jedinica. Ukupan rezultat u toj zemlji za prvih sedam meseci 2025. godine takođe je slab - samo 10.000 prodatih vozila, što je pad od čak 58% na godišnjem nivou.
Za razliku od Tesle, BYD je u julu prodao 3.184 vozila u Velikoj Britaniji, četiri puta više nego u istom mesecu prošle godine, dok je u Nemačkoj rast prodaje iznosio skoro 390%.
Tesla ima velike probleme na evropskom tržištu zbog sve jače konkurencije kineskih proizvođača, ali i zbog političkih aktivnosti izvršnog direktora Ilona Maska.
Mask je ranije u julu upozorio da Tesla može da očekuje "nekoliko teških kvartala" zbog novih carina i ukidanja poreskih olakšica za električna vozila u Sjedinjenim Američkim Državama.
Kod kuće je konkurencija žešća, čak preterano žestoka
Za razliku od Evrope, kod kuće je najveći svetski proizvođač električnih vozila BYD, zabeležio je prvi mesečni pad isporuka ove godine, zbog jake konkurencije u cenovnom ratu koji je privukao pažnju kreatora politika u Pekingu.
Dok su i drugi veliki kineski proizvođači električnih vozila, uključujući Li Auto i Nio, izvestili o padu isporuka u julu, kompanija Xpeng je u julu isporučila rekordan broj električnih vozila.
Svetle tačke bili su i Xiaomi, Leapmotor i Aito, koji su zabeležili rast u poređenju sa prethodnim mesecom, piše SEEbiz.
BYD je u julu isporučio 341.030 jedinica – naspram 377.628 u junu – što označava njegov prvi mesečni pad ove godine i gotovo je nepromenjen u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Pad dolazi posle meseci stabilnog rasta, od početnih 296.446 isporuka u januaru.
Kompanija Gigan je u maju snizila cene nekoliko svojih modela električnih i hibridnih vozila niže klase za oko 30%, što je podstaklo druge proizvođače automobila da slede njihov primer. Kako se cenovni rat intenzivirao, kineski lideri su poslednjih meseci izdali upozorenja da se zaustavi prekomerna konkurencija.
Li Auto je u julu prijavio 30.731 prodatih jedinica, što je pad u odnosu na 36.279 u junu i pad od 40% u odnosu na prethodnu godinu. Ovo je bio njihov drugi uzastopni mesečni pad, među najvećim kineskim proizvođačima električnih vozila.
Nio je, takođe, zabeležio nagli pad isporuka u julu, sa 21.017 jedinica – u odnosu na 24.925 u junu, što je bio godišnji maksimum. Na godišnjem nivou, pad je iznosio 2,7%, sa padom u sve tri glavne linije proizvoda.
I Li Auto i Nio lansirali su nove modele 31. jula. Prvi potpuno električni SUV Li i8 dolazi u tri varijante, sa cenom između 321.800 i 369.800 juana (44.700 do 51.400 dolara). Isporuke bi trebalo da počnu 20. avgusta.
Novi SUV model kompanije Nio, L90, košta 265.800 juana ili 179.800 juana uz pretplatu za bateriju. Isporuke za verziju sa šest sedišta započele su 1. avgusta, dok su isporuke za verziju sa sedam sedišta planirane za kraj septembra.
U međuvremenu, Xiaomi je ovog meseca prijavio više od 30.000 isporuka električnih vozila, u odnosu na 25.000 u junu – što je njihov najjači rast od marta. Ovaj rast usledio je nakon lansiranja njihovog SUV modela YU7 početkom jula.
Xpeng, nastavljajući niz uspeha, isporučio je rekordnih 36.717 jedinica u julu – blag porast u odnosu na jun i deveti uzastopni mesec sa preko 30.000 isporuka. Dana 30. jula, kompanija je objavila da će druga generacija njihove limuzine Xiaopeng P7 debitovati u Kini 6. avgusta.
Alijansa Harmony Intelligent Mobility, koju podržava kineski tehnološki gigant Huawei i koja uključuje brendove poput Aito, Chery i Maextro, takođe, je objavila da je u julu isporučila 47.752 jedinice. Većina ukupne prodaje električnih vozila pripisuje se Aitovoj seriji Wenjie, koja je isporučila 40.753 automobila.
Leapmotor, koji ima podršku evropskog automobilskog giganta Stellantis, isporučio je 50.129 jedinica u julu. Ovo je njihova najveća mesečna prodaja do sada, sa stabilnim rastom.
Nasuprot tome, isporuke kompanije Zeekr ostale su nepromenjene u julu. Kompanija u vlasništvu Geelyja isporučila je 16.977 vozila, što je gotovo isto kao u junu.