
Redovan putnički železnički saobraćaj između Beograda i Subotice uspostavlja se danas u podne, a vozovi će saobraćati brzinom do 200 km na sat.
Brza pruga Novi Sad-Subotica-Državna granica sa Mađarskom duga je 108,1 kilometara, saopštila je Infrastruktura železnice Srbije.
Reč je o trećoj deonici brze pruge duge 183 km, za brzine do 200 km na sat kroz Srbiju, od Beograda, preko Novog Sada i Subotice, do državne granice sa Mađarskom.
Rekonstrukcija, modernizacija i izgradnja savremene pruge Beograd-Novi Sad-Subotica–Državna granica sa Mađarskom (Kelebija)-Budimpešta, obuhvatila je rekonstrukciju nekada jednokolosečne pruge i izgradnju drugog koloseka, kako bi se formirala savremena dvokolosečna pruga visokih performansi za mešoviti (putnički i teretni) saobraćaj i brzinu do 200 km sat.
Trenutno je ta brzina moguća samo na srpskom delu jer Mađari nisu završili svoj deo brze pruge. Gradi je domaća kompanija RM International Zrt. sa dve kineske China Tiejiuju Engineering & Construction Kft. i China Railway Electrification Engineering Group. Mađarski ministar transporta Janoš Lazar ranije je najavio da će biti gotova do januara 2026. godine.
Izgradnja pruge za velike brzine Beograd-Budimpešta je prvi prekogranični projekat u okviru saradnje Kine i zemalja centralne i istočne Evrope, koji zajednički realizuju Srbija, Mađarska i Kina, navedeno je u saopštenju.
Brza pruga Beograd–Budimpešta deo je globalnog projekta "Pojas i put" infrastrukturnog povezivanja Evrope i Azije, koji je inicirala Kina a koji bi trebalo da čini pruga od Budimpešte do Atine.
Radovi su zvanično počeli u železničkoj stanici Novi Sad Ranžirna 22. novembra 2021. godine, na deonici Novi Sad-Kelebija, u okviru brze pruge Beograd-Budimpešta.
Izvođač radova bio je kineski konzorcijum China Railway International i China Communications Construction Company.
Međutim, kako je istaknuto, na realizaciji ovog projekta bilo je angažovano više od 200 podizvođača i dobavljača, najvećim delom iz Srbije, ali veliki broj njih i iz zemalja EU.
Tako su među dobavljačima i podizvođačima bile angažovane firme iz Austrije, Češke, Nemačke, Italije, Švajcarske, Francuske, Slovenije, Poljske i Hrvatske, kao i srpska predstavništva firmi iz Francuske, Turske, Nemačke, Grčke i Španije.
Na projektu izgradnje brze pruge Novi Sad-Subotica bilo je angažovano oko stotinu inženjera sa licencama Inženjerske komore Srbije, u svojstvu odgovornog izvođača i nadzornog organa.
Maksimalnom brzinom od 200 km na sat voz će na delu pruge između Novog Sada i Subotice saobraćati između Rumenke i Naumovićeva, u dužini od oko 86 kilometara.
Brzina će kroz Suboticu biti nešto smanjena, a onda po izlasku iz ovog grada do državne granice ponovo biti povećana do maksimuma.
Radovi na brzoj pruzi Novi Sad - Subotica, dugoj 108,4 km, obuhvatili su polaganje oko 273 kilometara novih koloseka, uključujući dvokolosečnu prugu i stanične koloseke.
Problema na ovoj relaciji ima samo na drugim infrastrukturnim objektima, kao što je stanična zgrada u Subotici. Prema nalazima inspekcijske kontrole Sektora za inspekcijski nadzor Ministarstva građevinarstva saobraćaja i infrastrukture od 21. jula ove godine, noseći zidovi rekonstruisane železničke stanične zgrade u Subotici, veoma su oštećeni, nadstrešnica ka staničnom trgu je oštećena, a stanje loše, dok je stanje krovne konstrukcije na zgradi ocenjeno kao nepovoljno.
Ukupno stanje objekta je opisano kao "veoma oštećeno" sa ocenom "1 - nezadovoljavajuće".