Kad ne verujete zvaničnoj statistici: 11 čudnih i ozbiljnih alternativnih indikatora

BizSrbija
25. avg. 2025. 06:17
News
Kad ne verujete zvaničnoj statistici: 11 čudnih i ozbiljnih alternativnih indikatora
Pixabay/Peggy und Marco Lachmann-Anke

Od dužine suknji do satelitskih snimaka i blokčejn pratilaca - evo nekih neobičnih a ozbiljnih indikatora koje možete koristiti da proverite nove brojeve o inflaciji i zapošljavanju, kažu u američkom Forbsu.

U 2025. godini, poverenje u zvanične ekonomske podatke Amerike, kao i poverenje u mnoge institucije, se urušava – ne zato što su brojevi dokazano lažni, već zato što ih je predsednik Donald Tramp iznenada pretvorio u politički lakmus test.

Nakon slabog jula izveštaja o zapošljavanju i revizije na niže za maj i jun, Tramp je povukao potez „ubij glasnika" otpuštajući komesarku Biroa za statistiku rada (BLS) Eriku Makentarfer, napisavši na Truth Social-u: „Po mom mišljenju, današnji brojevi o zapošljavanju su NAMEŠTENI kako bi republikanci i JA izgledali loše."

Ekonomisti svih usmerenja (uključujući Trampovog sopstvenog BLS komesara iz prvog mandata) insistirali su da nema dokaza da je Makentarfer bila bilo šta drugo osim marljiva i poštena. Svejedno. Na njeno mesto, Tramp je nominovao E. Dž. Antonija, ekonomistu iz Heritage fondacije, MAGA pristalicu i BLS kritičara koji se jednom šalio da je „L slovo nemo" u akronimu agencije.

Harvard ekonomista Džejson Furman, bivši Obamin savetnik, prekršio je svoje pravilo o ćutanju povodom nominacija rekavši da je Antoni „potpuno nekompetentan", „ekstremni partijac" i „prekid sa decenijama nestranačkih stručnjaka".

Rezultat: Trampovi kritičari brinu da će, ako Antoni bude potvrđen, brojevi koji izlaze iz BLS-a, koji prati najpraćenije ekonomske statistike u zemlji, uključujući inflaciju, nezaposlenost i plate, biti kuvani da podrže bilo koje tvrdnje koje Tramp iznosi o ekonomiji. A Trampovi vernici veruju da su već bili kuvani.

Dok je ovakav napad od predsednika sa sopstvenom kompanijom za društvene mreže nov, dugo postoji kućna industrija veb-sajtova koji promoviše alternativne brojke inflacije. Oni skoro uvek kažu da je veća od zvaničnog broja (njihova tačnost može biti prolazna). Isto važi za nezaposlenost – mnogo dvorišnih ekonomista perpetualno tvrdi da je stvarni broj mnogo gori. Čak i BDP ima svoje skeptike koji će vam reći da smo u recesiji bez obzira na to šta Biro za ekonomsku analizu kaže.

Ne morate biti šašav ili ne verovati vladi da cenite alternativne indikatore. Čak je i ekonomista Alen Grinspen, koji je predsedavao Federalnim rezervama 18 godina, imao svoju omiljenu meru za koju je verovao da može predvideti nadolazeći pad ili oporavak pre zvaničnih brojeva: prodaju muških gaća.

Nema manjka alternativa. Neke su jednostavne – privatni spiskovi plata, pratilaci potrošačkih cena. Druge su neobične – dužina suknji, prodaja ruža za usne, aktivnost zalagaoničkih radnji. Nesavršene su i teške za verifikaciju ako ne verujete zvaničnim podacima. Ali mogu poslužiti kao provera instinkta, posebno ako Antoni sprovede svoju sugestiju da pauzira mesečni izveštaj o zapošljavanju. Ako se zvanične statistike uspore, ove alternative mogu ponuditi grub merač. Kada se zvanične i neobične statistike kreću zajedno, to može značiti da državni brojevi nose neku istinu.

Ali čak i najjednostavniji indikatori trebaju čvrsto tlo na kome će stajati, što nas dovodi do nezgodnog problema: alternativni podaci su dobri koliko i pouzdan standard prema kome ih merite.

Postojanost kao majka merenja

Ren Šorer, vanredni profesor ekonomije na Univerzitetu Penn State, kaže da je velika prednost zvaničnih statistika to što je „ovo ono što imamo što je uporedivo kroz godine". Bez tog istorijskog uporišta sa kojim bi se poredili alternativni brojevi, teško je reći da li još uvek funkcionišu kada se uslovi promene.

Džošua Blumenštok, kodirektor Global Opportunity Lab-a i Centra za efikasno globalno delovanje na Univerzitetu Kalifornije u Berkliju, čije istraživanje koristi nove podatke za rešavanje ekonomskih izazova, kaže da ekonomisti to nazivaju Lukasova kritika – kada se sistem promeni, odnosi na koje ste se oslanjali u prošlosti mogu da se pokvare. Blumenštok daje primer Google Flu Trends-a, alata razvijenog 2008. od strane Google-a koji je pratio izbijanje gripa analizirajući podatke pretrage. Funkcionisao je u početku, ali kako su se algoritmi pretrage i medijsko pokrivanje promenili, njegova predviđanja su postala nepouzdana, previsooko ocenjujući stvarne slučajeve gripa u 100 od 108 nedelja.

Sve to govori da alternativni merači nisu pozlaćena istina, ništa više nego što su Vašingtonske statistike božanski spis.

Imajući sve to na umu, evo mešavine ozbiljnih i čudnih mera koje možete koristiti da proverite ekonomiju. Neke će vas naterati da kimete glavom. Neke će vas naterati da prevrnete očima. Sve ih treba uzimati sa rezervom.

ADP podaci o platnom spisku

Alternativa za: Neseljačke plate, sažetak situacije zapošljavanja

Procesor plata ADP objavljuje mesečni izveštaj o rastu poslova u privatnom sektoru. Izlazi dva dana pre BLS izveštaja o poslovima i ponekad pokazuje u drugom pravcu. Navijači vole što se zasniva na stvarnim podacima o platnom spisku od miliona radnika. Kritičari ističu da izostavlja državne poslove, koristi različita sezonska prilagođavanja i može divlje da se kreće iz meseca u mesec. Zato često promašuje cilj u poređenju sa zvaničnim brojevima – ali i dalje daje rano čitanje o zapošljavanju. Pažljivo se prati i biće još više ako se zvanični brojevi o poslovima pauziraju.

Truflation US Aggregate Inflation Index

Alternativa za: Indeks potrošačkih cena

Projekat zasnovan na blokčejnu koji povlači podatke o cenama u realnom vremenu iz više izvora da proceni inflaciju. Podrška voli što se ažurira dnevno, tvrdi nezavisnost od vladine metodologije i izbegava kašnjenje i revizije CPI-ja. Skeptici primećuju da njegovi izvori nisu uvek transparentni, košarica robe se razlikuje od zvanične i čitanja često dolaze viša od CPI-ja – što možda govori više o unosima nego o bilo kojoj „istini" koju otkriva. Deo je dugog niza CPI-alternativnih statistika, od ShadowStats-a do Chapwood indeksa, koje privlače određeni tip skeptika (khem, khem, zlatni grešci). Njegova tačnost je još uvek pod pitanjem, ali je moderan unos u kanon „zvanični brojevi su pogrešni".

Indeks poruba

Alternativa za: Poverenje potrošača, trendovi maloprodaje

Ideja je jednostavna: kada suknje postaju kraće, ekonomija ide dobro. Duži porubovi? Ne tako dobro. Teorija potiče iz 1920-ih i oživljavana je u različitim ciklusima procvata i kraha od tada. Niko ne vodi zvanični Biro za porubove, ali modni časopisi i Google podaci pretrage čine mogućim praćenje trenda na oko. Nategnuto je koristiti ga za BDP, ali kao prsten raspoloženja za poverenje potrošača, bio je čudno uporan.

Noćna svetla i satelitski snimci

Alternativa za: Regionalni BDP, industrijska proizvodnja

Sateliti pokazuju koliko je svetao svet noću. Svetlije oblasti obično znače više ekonomske aktivnosti. Istraživači su ovo koristili da mere rast BDP-a u zemljama sa lošim ili nepouzdanim statistikama. U SAD može poslužiti kao unakrsna provera regionalnih ekonomskih podataka. NASA i privatne firme čine slike javnim, mada njihovo tumačenje zahteva neku ekspertizu.

Veštačka inteligencija to menja. „Kompjuter je stvarno dobar u identifikaciji obrazaca", kaže ekonomista sa Univerziteta San Francisco Arman Hačijan. AI može uočiti industrijsku zgradu ovde, park tamo, i zatim povezati te karakteristike sa promenama prihoda ili stanovništva bez da iko mora da označava strukture ručno. U jednoj studiji koju je koautorirasao, istraživači su obučili neuronske mreže na satelitskim slikama visoke rezolucije i podacima popisa da predvide lokalne promene prihoda i stanovništva. Njihov model je pobedio analizu noćnih svetala sa velikom marginalom na nivou susedstva, pokazujući kako mašinsko učenje može pretvoriti sirov materijal u detaljne ekonomske uvide.

Forbes indeks troškova ekstremno dobrog života

Alternativa za: Indeks potrošačkih cena (CPI)

Od 1982, Forbes prati cenu košarice ultra-luksuznih dobara – kao što su Gucci mokasine, kavijar i privatni avioni – da meri inflaciju za milijarderski set. Mislite o tome kao o indeksu potrošačkih cena za Forbes 400. U 2024, CLEWI je porastao 4,7%, u poređenju sa 2,9% CPI-ja. Može nagovestiti šire trendove inflacije, ili vas samo učiniti da se osećate bolje zbog vlastitog rastućeg računa za namirnice jer tipično nadmašuje CPI.

Big Mac indeks

Alternativa za: Indeks potrošačkih cena, inflacija hrane

The Economist ovo prati od 1986. kao duhovit način poređenja kupovne moći između zemalja. U SAD, promene u ceni mogu biti gruba provera inflacije hrane i širih cenovnih trendova. Nije savršeno poklapanje sa indeksom potrošačkih cena, ali je jednostavan način da uočite rastuće cene na kasi.

Help Wanted OnLine indeks

Alternativa za: Istraživanje otvaranja poslova i prometa radne snage (JOLTS)

Pre interneta, The Conference Board je pratio oglase za posao u novinama kao merač zapošljavanja. Danas prati otvaranja online, ali možete i sami pratiti Indeed, LinkedIn i ZipRecruiter ako želite to da pratite na svoj način. Poklapa se sa BLS podacima o otvaranju poslova ali dolazi iz privatnih izvora, čineći ga alternativom ako ne verujete državnim brojevima.

Efekat ruža za usne

Alternativa za: Potrošačka potrošnja, diskreciona maloprodaja

Kada vremena postanu teška, ljudi smanjuju troškove na velike stavke ali se još uvek razmažuju malim luksuzom. Pokojni milijarder Leonard Lauder, najstariji sin Estée Lauder, skovao je termin nakon što je primetio da prodaja ruža za usne raste tokom padova. Podaci o prodaji kozmetičke industrije mogu biti zamena za diskrecionu potrošnju i sentiment potrošača. Nije savršeno – ponekad trendovi ili viralni proizvodi potope signal – ali nudi pogled na obrasce trošenja.

Indeks zalagaonice

Alternativa za: Kućni dug, izveštaji o potrošačkim kreditima

Kada više ljudi zalagaju stvari, često je to znak finansijskog stresa. Nacionalno udruženje zalagaonica prati neke industrijske podatke, a veliki lanci zalagaoničkih radnji kao što su FirstCash Holdings i EZCORP su javno trgovani i objavljuju svoju zaradu. To je indirektan način da proverite finansijsko zdravlje kućanstava, posebno za kućanstva nižih prihoda. Mislite o tome kao o indikatu potrošačkog kredita u senci.

Indeks kafeterije

Alternativa za: Potrošačka potrošnja, učešće radne snage

Ideja: Žive kafeterije znače da više ljudi izlazi, troši, putuje na posao i sastaje se. To je neformalna mera i potrošačke aktivnosti i trendova povratka u kancelariju. Square i drugi procesori plaćanja ponekad objavljuju agregirane podatke o trošenju što može ovo učiniti poluzvaničnim, ali uglavnom ćete želeti ovo da pratite lično. Kao mnoge od ovih, usmereno je, ne definitivno.

Indeks muških gaća

Alternativa za: Potrošačka potrošnja, lična potrošačka izdvajanja

Ideja, koju je prihvatio Grinspen, je da pošto se bokserice i gaće ne mogu videti, kada je novac oskudan, muškarci će odložiti zamenu gaća dok apsolutno ne moraju. Tako prodaja opada kada potrošači osećaju napetost (možda nagovestivši recesiju) i raste kako se ekonomija oporavlja. Ne prati ga BLS, ali privatni podaci o maloprodaji mogu vam dati pogled. Pozivi zarade Hanesbrands-a su najbliže što ćete dobiti kvartalnom čitanju o ovome. Mada to možda uskoro takođe bude teško, jer Hanesbrands kupuje kanadska odeća kompanija Gildan Activewear u deal-u od 2,2 milijarde dolara koji je objavljen 12. avgusta.

Izvori:

Povezane vesti

Teme

Pratite nas na društvenim mrežama: