
I u Srbiji će danas biti obeležen globalni „praznik“ velikih popusta i rasprodaja – famozni Crni petak, povodom koga već nedeljama trgovci daju sniženja cena i više od 50 odsto, a danas proglašavaju "veliko finale".
Stručnjaci upozoravaju da su popusti za "Crni petak" uglavnom marketinški trik i da trgovci često prvo podignu cene pa ih onda spuste da bi popust izgledao veći.
"Crni petak, koji je nekada bio jednodnevni događaj, sada obuhvata i vikend, uključujući ponedeljak, a u pojedinim regionima i čitavu nedelju ili mesec.
U Srbiji, "Crni petak" u proseku traje od tri do 10 dana, a pojedini brendovi popuste nastavljaju i u decembru kao deo prazničnih kampanja.
Veliki broj prodavaca tehničke opreme i proizvoda u onlajn trgovini već je istakao snižene cene. Pojedini veliki trgovci tehničkom robom na Crni petak nude popuste na belu tehniku, telefone, male kućne aparate, televizore, laptopove od 20 pa do više od 50 odsto.
Popusti na odeću i obuću kreću se u rasponu od 20 do 70 odsto a prodavnice donjeg veša nude popust do 50 odsto na deo jesenje kolekcije.
Nakit se može naći po cenama koje su niže za 30 odsto. Proizvodi za negu lica niži su za 35 odsto, a pojedine apoteke nude popust od 30 odsto na asortiman dermokozmetike i vitaminsko-mineralnih suplemenata.
Cena parfema niže su za 30 odsto i to uglavnom uključuje i setove. Cene dečje garderobe i opreme niže su za 20 odsto, dok knjižare nude 20 odsto popusta na ceo asortiman.
Praznično razdoblje istorijski je najprofitabilnije za Epl, dok je Amazon kompanija koja najviše profitira od Crnog petka. Mnogi Epl proizvodi biće ponuđeni po sniženim cenama, a najnoviji Ajfon 17 beleži veću prodaju od prethodnih modela.
Takođe, kompanije za putovanja profitiraju od sezonske potražnje.
Prilika i za lopove
Ali Crni petak nije „praznik“ samo onima koji prodaju i kupuju, već i nekim sa strane, koji bi takođe da masno zarade. U prve dve nedelje novembra kompanija za sajber bezbednost Kasperski detektovala je 146.535 neželjenih imejl poruka tokom promotivne kampanje povezane sa Crnim petkom.
Mejlovi su upućivali na sezonsku rasprodaju, imitirajući poznate trgovce kao što su Amazon, Walmart i Alibaba i nudeći popuste za rani pristup koji korisnike preusmeravaju na lažne stranice.
Stoga, treba se čuvati kada kupujete ali i proveravati da li neko zloupotrebljava vaše kompanijsko ime ili marku, te preduzeti mere zaštite i obaveštavanja javnosti i nadležnih.
Smatra se da je izraz "crni petak" nastao u petak, 24. septembra 1869. godine, kada su dva brokera sa Volstrita pokušala da monopolizuju celokupno tržište zlata u dogovoru sa čuvenim političarem Bosom Tvidom.
Tročlani tandem pokušao je da potkupi nekoliko političara i činovnika na visokim položajima, uključujući i određene sudije.
Plan je propao, jer je cena zlata pala u roku od nekoliko minuta, a sa njom i mnogi investitori, zbog čega je dan ostao poznat kao "Blek frajdej" (Black Friday).
Jedno od popularnih mišljenja je i da su ovaj naziv skovali američki vozači i saobraćajni policajci koji su strepeli od velikih gužvi u saobraćaju, nakon Dana zahvalnosti u SAD.
"Crni petak" se uvek održava dan nakon američkog praznika Dana zahvalnosti, odnosno poslednjeg četvrtka u novembru. U 2025. godini, to je petak, 28. novembar.
"Crni petak", takođe, označava početak praznične kupovine i za trgovce prelazak iz minusa, koji se obeležava crvenom bojom, u plus koji se označava crnom.





















