
Američki kupci potrošili su rekordnu sumu od 11,8 milijardi dolara za onlajn kupovine na Crni petak, pokazuju podaci firme Adobi analitiks.
To je za 9,1 odsto više od sume potrošene prošle godine na dan povoljnih cena, preneo je Rojters.
Istovremeno, iz ove firme je navedeno da očekuju da će kupci danas potrošiti 5,5 milijardi dolara, dok se u nedelju očekuje potrošnja od 5,9 milijardi, što je povećanje od 3,8 i 5,4 procenata u odnosu na 2024.
Inače, smatra se da je izraz "crni petak" nastao u petak, 24. septembra 1869. godine, kada su dva brokera sa Volstrita pokušala da monopolizuju celokupno tržište zlata u dogovoru sa čuvenim političarem Bosom Tvidom.
Tročlani tandem pokušao je da potkupi nekoliko političara i činovnika na visokim položajima, uključujući i određene sudije.
Plan je propao, jer je cena zlata pala u roku od nekoliko minuta, a sa njom i mnogi investitori, zbog čega je dan ostao poznat kao "Blek frajdej" (Black Friday).
Jedno od popularnih mišljenja je i da su ovaj naziv skovali američki vozači i saobraćajni policajci koji su strepeli od velikih gužvi u saobraćaju, nakon Dana zahvalnosti u SAD.
"Crni petak" se uvek održava dan nakon američkog praznika Dana zahvalnosti, odnosno poslednjeg četvrtka u novembru. U 2025. godini, to je petak, 28. novembar.
"Crni petak", takođe, označava početak praznične kupovine i za trgovce prelazak iz minusa, koji se obeležava crvenom bojom, u plus koji se označava crnom.



















