
Električna i hibridna vozila čine skoro trećinu evropske proizvodnje automobila, objavio je danas Evrostat, dok istovrmeno stižu podaci o veliko proboju na ovo tržište kineskog BYD
Prošle godine je u Evropskoj uniji proizveden 12,1 milion automobila, od kojih 3,9 miliona električnih ili hibridnih vozila. EV su činila 13% proizvodnje, plug-in hibridi (PHEV) 6%, a hibridi bez punjača (HEV) 13%. Vrednost proizvedenih električnih automobila bila je 57 milijardi evra, hibrida bez punjača 36 milijardi, a plug-in hibrida 29 milijardi evra.
U 2024. godini, 43% svih automobila uvezenih u Evropsku uniju bila su električna i hibrodna vozila, što je blagi pad za jedan procentni poen u odnosu na 2023. godinu
Sa druge strane, izvoz električnih i hibridnih vozila iz Evropske unije činio je 28% ukupnog izvoza, što je rast za jenda procentni poen međugodišnje.
Od 2017. godine trgovina ovim vozilima značajno je porasla a tada je uvoz električnih i hibridnih automobila činio samo 8% i izvoz 2%.
Vrednost evropskog uvoza električnih i hibridnih vozila za prošlu godinu iznosi 42,4 milijarde evra, što je pad od 12% međugodišnje, dok se vrednost izvoza procenjuje na 57,3 milijarde evra, za 8% manje nego u 2023.
Više od polovine električnih automobila uvezenih u Evropske unije dolazi iz Kine (55%), zatim iz Južne Koreje (16%), Japana i Sjedinjenih Američkih Država (po devet%).
Najveći uvozni partneri EU za električne automobile su Velika Britanija (31%), Sjedinjene Američke Države (23%) i Norveška (11%), navodi se na veb stranici Evrostata.
Kakav pritisak sa EV iz sveta imaju evropski proizvođači najbolje se vidi iz primera Stelantisa (Fijat, Pežo…), koji je najavio privremeno obustavljanje proizvodnje u nekoliko svojih fabrika na Starom kontinentu kako bi se prilagodila slabijoj potražnji na tržištu.
BYD skočio 880% u Britaniji
Kako se sada kotiraju kineski prooizvođači u Evropi najbolje pokazuje primer kompaije Bi-Vaj-Di (BYD), Ona je prodala prošlog meseca 11.271 električnih automobila (EV) u Velikoj Britaniji, što predstavlja međugodišnji rast od 880%, saopštila je danas kineska kompanija.
Dodaje se da je ukupna godišnja prodaja u Ujedinjenom Kraljevstvu sada došla na nešto više od 35.000, preneo je CNBC.
Na taj način Britanija je postala najveće tržište za BYD van Kine i njegov udeo u ukupnoj prodaji iznosi 2,2% od početka godine.
Firma, koja je počela kao proizvođač mobilnih telefona, poznata je po pristupačnijim cenama u poređenju sa drugim proizvođačima električnih vozila.
Primera radi, BYD dolfin u Velikoj Britaniji košta početnih 26.000 funti (29.800 evra), što je jeftinije u poređenju sa ekvialentnim Teslinim Modelom 3, čija cena iznosi oko 40.000 funti (34.150 evra).
I drugi modeli kineske firme pokazali su se kao popularni među potrošačima u Ujedinjenom kraljevstvu, saopštila je kompanija, koja je prošlog meseca u toj evropskoj zemlji otvorila pogon za baterije.
U Britaniji je u septembru došlo do velikog skoka prodaje električnih automobila nakon ponovnog uvođenja bespovratnih sredstava za kupovinu ovakvih vozila u julu, kako bi bila jeftinija za potrošače
Međutim, takve povlastice nisu važile za kineska električna vozila.
Prodaja električnih vozila na baterije porasla je za 29,1%, na 72.779, u odnosu na isti period prošle godine, navodi se u podacima lobističke grupe Društva proizvođača i trgovaca motornim vozilima.