Maloprodaja u Srbiji: Cvetaju supermarketi i velike radnje, sve ostalo pada

BizSrbija
04. avg. 2025. 06:18
News
Maloprodaja u Srbiji: Cvetaju supermarketi i velike radnje, sve ostalo pada
Ilustracija: Shutterstock

Iako je broj prodavnica manji, vrednost trgovine u maloprodaji raste, ali ne mnogo više od inflacije-

U Srbiji, ukupno tržište maloprodaje, prema NielsenIQ (NIQ) panelu maloprodaje, ostvaruje vrednosni rast od 5,8% za period od aprila 2024. do marta 2025. godine, u odnosu na isti period prethodne godi-ne i iznosi 5,75 milijardi evra.

Ovaj rast nije posebno veliki, jer prosečna inflacija je u tom periodu bila 4,3%, a dolazi od rasta prodaje prehrambenih proizvoda (5,2%), kao i drogerijskih proizvoda (6%). Ako se osvrnemo nekoliko godina unazad, tržište iz godine u godinu beleži rast vrednosne prodaje, kaže analiza objavljena u najnovijem "Trgovačka mapa Srbije 2025" InStore B2B magazina.

Prema NielsenIQ popisu maloprodajnih objekata za 2024. godinu, na tržištu Srbije postoji 17.667 malo-prodajnih objekata (ne uključujući specijalizovane prodav nice, pekare, mesare, HoReCa, diskontere). Ukoliko uporedimo sa 2024. godinom, broj objekata je manji za 2,8%.

Najveći rast u broju objekata beleže supermarketi (301-2500 kvadrata) i taj rast iznosi 8,7%. Velike pro-davnice beleže rast od 3,3%, hipermarketi ne beleže rast u odnosu na prethodnu godinu, dok je broj svih ostalih objekata opao u odnosu na prethodnu godinu.

NIQ kontinuirano prati kretanje više od 100 prehrambenih kategorija i nešto više od 80 neprehrambenih kategorija.

Instore.png
Promo: Instore

Šta se najviše prodaje?

Top 10 prehrambenih kategorija, po vrednosnoj prodaji u Srbiji, su: alkoholno pivo, gazirana pića, mesni proizvodi spremni za jelo, kafa, biskviti, jogurt, sladoled, mineralna voda, čokolada i sir.

Kada posmatramo neprehrambene kategorije, top 10 kategorija po vrednosnoj prodaji, su: deterdženti za veš, toalet papir, omekšivači za veš, dezodoransi, pelene za bebe, mirisi za telo, šamponi, gelovi za tuširanje, sanitarni proizvodi i proizvodi za negu lica.

Prehrambene kategorije koje beleže najveći rast u prodaji, godina na godinu, su kafa, čokolada, gazira-na pića i mesni proizvodi spremni za jelo.

NielsenIQ Retail Audit se zasniva na praćenju prodaje ka krajnjim potrošačima koristeći elektronske podatke, gde se pored prodaje u okviru nacionalnih i lokalnih maloprodajnih lanaca izveštava mesečna prodaja kompletnog tržišta na osnovu podataka reprezentativnih uzoraka prodajnih mesta za kanale koji se prate.

Konstantno praćenje ovih informacija omogućava izveštavanje o obimu i vrednosti maloprodaje, u-češću na tržištu, prosečnoj ceni kao i ostalim podacima značajnim za proizvođače, distributere i pro-davce.

Prikupljeni podaci se koriste za pregled trendova FMCG tržišta i prikaza ponašanja potrošača. Kanali čiju prodaju NIQ prati su: hipermarketi, supermarketi, velike, srednje i male prodavnice, drogerije, diskonte-ri, kiosci, paviljoni i benzinske stanice.

Izvori:

Povezane vesti

Teme

Pratite nas na društvenim mrežama: