
U Schneider Electric Hub-u u Novom Sadu održan je završni događaj projekta „AI u školama“, koji Inicijativa Digitalna Srbija implementira uz podršku Nemačke razvojne saradnje preko GIZ-a, koji je pokazao sav potencijal novih generacija srpskih srednjoškolaca za uspeh u digitalnom svetu.
U Srbiji je uspešno završen projekat „AI u školama“ koji.je implementirala Inicijativa „Digitalna Srbija“ uz podršku Nemačke razvojne saradnje koju sprovodi GIZ a tokom kojeg je više od 250 nastavnika prošlo AI obuke u kompanijama
Projekat zasnovan na istraživanju koje je pokazalo veliku motivaciju učenika i nastavnika, ali i potrebu za više praktičnih znanja i jače veze škole i privrede, sproveden je u kompanijama Vega IT, Levi9, PwC Srbija i Schneider Electric, dok su srednjoškolci posetili kompanije Nordeus, Vega IT i Tenderly i upoznali se sa radom u realnom IT okruženju, saopšteno je iz Inicijative Digitalna Srbija (DSI).
Nastavnici su istakli značaj kontinuirane stručne obuke i podrške industrije za praćenje tehnoloških promena, dok je poruka učesnika bila da mladi mogu da grade globalne IT karijere iz Srbije uz pravi uvid i podršku.
Ove aktivnosti rezultat su istraživanja Inicijative „Digitalna Srbija“ o stanju IT i AI obrazovanja u srednjim školama. Ono je pokazalo da, uprkos velikom interesovanju učenika i nastavnika, postoji jasna potreba za jačanjem praktičnih znanja, pristupa savremenim alatima i bližim povezivanjem obrazovnog sistema sa industrijom.
Potrebna tešnja veza obrazovanja i privrede
Nastavnici su istakli i da je neophodna kontinuirana profesionalna obuka i podrška privrede, kako bi mogli da prate tempo tehnoloških promena. Kod učenika se pokazalo da postoji visoka motivacija za usvajanje digitalnih veština, ali da retko dobijaju priliku da ih primene u realnim okruženjima.

Upravo zato su se u projekat uključili stručnjaci iz tehnoloških kompanija kao predavači, kako bi nastavnicima približili praktičnu primenu veštačke inteligencije.
„Kada nastavnicima pokažemo kako AI izgleda u realnim procesima, oni tu energiju i znanje odmah prenesu učenicima. Tako stvaramo generacije koje tehnologiju ne uče samo iz teorije, već je razumeju kroz konkretne proizvode i projekte“, rekao je Dušan Nikolić, Software Architect iz kompanije Levi9.
„Deca danas uče brže nego ikada, ali im je potrebna jasna slika gde se njihovo znanje primenjuje. Kada vide kako u kompanijama nastaju AI rešenja, shvataju da mogu da grade karijere svetskog nivoa iz Srbije i to im menja ambicije“, dodao je Stefan Komarica, naučnik za obradu podataka u kompaniji Vega IT.
Patrik Cuel iz Nemačke organizacije za međunarodnu saradnju (GIZ) naglašava da su ovakvi programi ključni za pripremu mladih za tržište rada koje se ubrzano menja.
„Saradnja sa Inicijativom Digitalna Srbija i kompanijama iz tehnološkog sektora pokazala je koliko je važno da osnažimo obrazovne sisteme koji prate razvoj privrede. Podrškom nastavnicima i školama doprinosimo održivom razvoju, većoj stopi zaposlenosti i konkurentnosti privrede“, naveo je Cuel.
Iz kompanija koje su učestvovale u projektu kažu da žele da učenici u Srbiji imaju jednake šanse kao njihovi vršnjaci širom sveta.

„Kada vide kako se u našim kompanijama razvijaju rešenja koja se koriste globalno, rastu im ambicije i samopouzdanje. Zato ćemo nastaviti da budemo partneri školama i programima koji uvode mlade u svet inovacija“, izjavio je Dragoljub Damljanović, direktor Schneider Electric razvojnog centra Novi Sad.
Nastavnici su ključna spona
U Inicijativi „Digitalna Srbija“, posebno ističu ulogu nastavnika u ovom procesu.
„Nastavnici su ključni za razvoj digitalnih veština mladih. Naš cilj je da im pružimo praktična znanja, pristup industriji i sigurnost da mogu da uvedu AI u nastavu na kvalitetan način. Sledeće godine planiramo da uključimo još više škola i kompanija i da mladima otvorimo dodatne prilike da otkrivaju svoje talente“, izjavila je Tijana Stefanović, senior menadžerka za obrazovanje u Inicijativi Digitalna Srbija.
Završni događaj obeležili su prikazi radova učenika, razmena iskustava nastavnika i razgovori o tome kako ovakav model dugoročne saradnje obrazovanja i privrede može doprineti stvaranju generacije koja razume tehnologiju, poseduje praktične digitalne veštine i veruje da iz Srbije može da stvara proizvode globalnog značaja.





















