Kakao i šećer jeftiniji na berzi ali čokolada nam neće pojeftiniti

BizSrbija
17. okt. 2025. 07:30
News
Kakao i šećer jeftiniji na berzi ali čokolada nam neće pojeftiniti
Image by PublicDomainPictures from Pixabay

Kakao se 'hladi' mesecima unazad, ipak, tržište konditorskih proizvoda još ne popušta. Šećeru takođe pala cena, dok tržište ostaje nestabilno ali to će malo uticati na cene čokolade na policama marketa.

Cene kakao fjučersa u Njujorku i Londonu nekoliko meseci beleže značajan pad, dosegnuvši najniže nivoe u skoro godinu dana. U Njujorku je najaktivniji ugovor pao do 4,5% na 6.682 dolara po toni, dok su londonski fjučersi zabeležili pad do 4,1%. Pad je usledio sa početkom glavne berbe u Obali Slonovače 1. oktobra, inače najvećem svetskom proizvođaču kakaoa, dok su se istovremeno povećale isporuke iz Gane, drugog najvećeg afričkog proizvođača, javlja Bloomberg Adria.

Iako je povećanje isporuka iz Gane deo regularnog sezonskog ritma, ono nije rezultat rasta potražnje, već je posledica ranijeg početka sezone, povećanja otkupnih cena i smanjenja ilegalnog izvoza.

S druge strane, globalna potražnja za kakao zrnima ostaje slaba, pod pritiskom smanjene potrošnje čokolade i opreznog pristupa proizvođača kakaoa.

Dakle, kombinacija veće ponude i slabije potražnje stvorila je pritisak na cene, što je glavni uzrok naglog pada cene kakaoa u prethodnom periodu. Potražnja je naročito slaba u Evropi i Severnoj Americi, dok je, na primer, prerada kakaoa u Maleziji opala 35% u trećem kvartalu u odnosu na isti lanjski kvartal.

Smanjenje globalnog deficita

Poslednjih godina tržište kakaoa je bilo u krizi, sa rekordno visokim cenama izazvanim nizom loših berbi i smanjenom ponudom. Međutim, 2025. donosi prve znakove oporavka.

kakao berza
Cena kakaoa u poslednjih šest meseci; Ilustracija: Investing.com

Obala Slonovače očekuje berbu od oko 1,35 miliona tona, gotovo jednako kao prošle godine (1,4 miliona tona), preneo je Bloomberg ranije ovog meseca. Gana je pokrenula berbu dva meseca ranije nego obično, s avgustovskim isporukama četvorostruko većim u odnosu na isti period prošle godine, i povećala je "farmgate" cenu (cena po kojoj farmer direktno prodaje svoja zrna kakaoa) za 4,2% na 50,45 ganskih sedija (4,07 dolara) po kilogramu.

Povećanje otkupnih cena u Obali Slonovače i Gani podstiče proizvođače da prodaju zrna i smanjuje podsticaj za krijumčarenje u susedne zemlje, što dodatno utiče na stabilizaciju globalnih zaliha. Ipak, tržište ostaje napeto, sa cenama iznad istorijskih proseka.

Da bismo bolje razumeli promenu paradigme, kažu u ovom medijskom servisu, potrebno je da se vratimo u 2024, u kojoj su zabeležene uzastopne loše berbe u Obali Slonovače i Gani, što je dovelo do globalnog deficita i rekordnog rasta cena.

Uticaj na proizvođače čokolade

Deficit kakaoa na svetskom tržištu je primorao proizvođače čokolade da kupuju zrna po visokim cenama i formiraju skuplje zalihe, koje još uvek koriste. Pored toga, tržište je osetljivo na svaku promenu u proizvodnji ili politici otkupnih cena, jer i najmanja odstupanja mogu uticati na dostupnu količinu za izvoz.

Kao rezultat toga, čak i kada se očekuje mali suficit u tekućoj sezoni, cena ostaje iznad istorijskih nivoa jer proizvođači i dalje raspolažu skupim zalihama, a tržište čeka stabilizaciju ponude iz ključnih zemalja.

Dakle, iako tržište beleži korekciju i pad cena, trenutne cene ostaju visoke u poređenju s istorijskim nivoima, što znači da proizvođači i dalje dugoročno snose veće troškove nego što je to uobičajeno.

Globalni proizvođači, poput švajcarskog Barry Callebauta, osetili su posledice rekordno visokih cena iz prethodne godine. Kao najveći proizvođač čokolade na veliko, obrađuje više od 20% globalnog kakaoa i snabdeva kako multinacionalne brendove, tako i lokalne poslastičare.

Poslednje dve godine se suočava s najmanje dva izazova: padom cena kakaoa i istovremenim rastom finansijskih troškova, uz dodatni pritisak unutrašnjeg restrukturiranja. Kao rezultat rekordno visokih cena sirovina, koje su porasle za 63% u kratkom periodu, neki kupci kompanije bili su primorani da smanje narudžbine ili prebace deo proizvodnje interno, što je dodatno opteretilo poslovanje ove kompanije.

Neto dug se u dve godine utrostručio, dostigavši 6,1 milijardu švajcarskih franaka, dok su akcije kompanije u Švajcarskoj postale među najviše šortovanim (investitori su klađenjem na pad vrednosti akcija pokušavali da zarade) akcijama u zemlji.

Ipak, menadžment očekuje da će postepeno stabilizovati poslovanje kroz svoj plan BC Next Level, fokusirajući se na optimizaciju proizvodnje, smanjenje složenosti i bolju uslugu klijentima.

Pad cene kakaoa neće povući potrošačke cene

Pad cena kakao fjučersa, iako ohrabrujući za potrošače, još se ne odražava na maloprodajne cene čokoladnih proizvoda. Razlog je što proizvođači čokolade, poput Barry Callebauta, i dalje rade sa skupim zalihama kupljenim po rekordno visokim cenama u prethodnoj sezoni.

Čak i kada berza pokazuje pad cena, kompanije moraju da amortizuju ranije veće troškove sirovina, što znači da se smanjenje na tržištu terminskih ugovora ne preliva odmah na rafove supermarketa. Dodatno, proizvođači čokolade oprezno planiraju nabavku i preradu novih zrna, jer tržište kakaoa ostaje osetljivo na vremenske uslove u ključnim zemljama, "farmgate" cene i potencijalne smetnje u snabdevanju. To, zapravo, stvara "odloženi efekat" - iako globalna ponuda raste i cene kakaoa padaju, potrošači još neko vreme mogu da očekuju stabilne ili tek blago snižene cene čokolade.

Slično kretanje beleži i tržište belog šećera. Razlika u ceni belog šećera u odnosu na sirovi šećer pala je najniže još od februara 2025, delom zbog smanjenog uvoza iz Pakistana i slabije globalne potražnje. Pad cena šećera, zajedno sa opadanjem cena kakaoa sa rekordnih nivoa, stvara složeniji kontekst za proizvođače konditorskih proizvoda.

Niža cena šećera može smanjiti troškove proizvodnje, ali iako je kakao pojeftinio, njegova cena i dalje ostaje iznad istorijskog proseka, što ograničava mogućnost značajnijeg snižavanja maloprodajnih cena čokolade. Očekuje se da, kako se globalna ponuda bude stabilizovala, proizvođači čokolade postepeno prenose niže troškove na potrošače.

Teme

Pratite nas na društvenim mrežama:

Budite u toku

Prijavite se za naš newsletter i primajte ekskluzivne poslovne vesti direktno u inbox

🔒 Vaši podaci su bezbedni. Nikada nećemo deliti vašu email adresu.