
Kompanija Granola Factory iz Jakova postavlja standard za proizvodnju hrane za kućne ljubimce u Srbiji i, dobivši uvoznu dozvolu za Evropsku uniju sprema svoje premijum organske kekse za pse put Švajcarske i Slovenije.
U vremenu kada se sve više govori o održivom poslovanju, organskoj proizvodnji i zelenoj energiji, jedna mala srpska firma iz Jakova pored Beograda pokazuje da je moguće spojiti ekološku odgovornost sa poslovnim uspehom.
Granola Factory, kompanija koja proizvodi organske keksiće za pse na biljnoj bazi, ove godine je postigla ono što je za mnoge male firme u Srbiji gotovo nedostižno – dobila je izvoznu dozvolu za Evropsku uniju.
Organska proizvodnja sa evropskim standardima
Proizvodnja se odvija u Jakovu, na površini od gotovo 200 kvadratnih metara, gde je vlasnik firme, Nemanja Stijak zajedno sa saradnicima, postavio proizvodni pogon koji ispunjava najviše evropske standarde.
Ono što ovu malu porodičnu firmu izdvaja od konkurencije ne samo u Srbiji, gde je ova niša u prehrambenoj industriji sve življa, jeste potpuna posvećenost ekološkoj proizvodnji - od solarne energije koja podržava proizvodnju, preko organskih hipoalergijskih sastojaka potpuno na biljnoj bazi, do biorazgradivih kesa od natron papira.
„Sve je usklađeno sa konceptom zelene energije i organske proizvodnje. Vodimo računa o svakom detalju – od proizvoda do ambalaže, koju pravimo od biorazgradivih materijala, a celokupna proizvodnja je pokrivena strujom dobijenom iz solarnih panela“, objašnjava vlasnik i direktor firme.

Hipoalergijska hrana bez aditiva
Proizvodi Granola Factory su premijum kvaliteta – organski sastojci, hipoalergijska formula i potpuno odsustvo aditiva čine ih retkim na tržištu Srbije ali i šire. Osnova je biljna: suncokretovo seme, bundevino seme, ovas i integralni pirinač, sve iz organske proizvodnje.
„Organski sastojci su tri puta skuplji, pa čak i više, nego obični sastojci. Ako je kilogram običnog integralnog pirinča 100 dinara, organski košta čak 950 dinara po kilogramu. Ali mi insistiramo na premijum kvalitetu“, ističe Stijak.
Firma je uvela HACCP standard, koji je bio neophodan uslov za dobijanje proizvodnog broja. Radili su i na sertifikatu za organsku hranu za kućne ljubimce, čak ga i dobili ali onda su se suočili su se sa neočekivanom preprekom.
„Dobili smo sertifikat, i to od uglednog SGS-a, da je cela proizvodnja i svi proizvodi organski. Međutim, nakon šest meseci su morali da povuku sertifikat jer u našem zakonu ne postoji ta kategorija za kućne ljubimce, već samo za hranu za domaće životinje, što u EUI nije isto. Ali, nastavljamo da radimo u tom pravcu, samo čekamo izmenu zakona", objašnjava sagovornik BizSrbija.
Plasman na domaćem i inostranom tržištu
Na domaćem tržištu, Granola Factory je već prisutna u preko 50 pet-šopova, a ambicija je ulazak u najveće lance. U međuvremenu, pravi proboj dolazi na inostranom tržištu, i to ne jednom.
Potpisani su ugovori za izvoz u Švajcarsku i Sloveniju, a iz Slovenije će se organizovati i onlajn prodaja za celu Evropsku uniju.
„Cilj je da naši proizvodi budu dostupni u celoj Evropskoj uniji od prvog decembra", najavljuje direktor.

Podrška Privredne komore i sajamski uspesi
Ključnu ulogu u osvajanju evropskog tržišta odigrala je saradnja sa Privrednom komorom Srbije. Uz pomoć PKS, Granola Factory je učestvovala na sajmu u Gornjoj Radgoni u Sloveniji, krajem avgusta ove godine, što je bila prekretnica.
"Prijavili smo se Komori i brzo se spremili za sajam. Fidbek iz Slovenije je bio je fantastičan. Kada su videli sastojke, činjenicu da je proizvod organski i hipoalergijski, svi su želeli da kupuju na štandu. Nismo mogli da to tamo da prodajemo, ali smo delili uzorke", objašnjava vlasnica.
Na Sajmu su uspostavljeni i ozbiljni kontakti koji tek treba da daju svoje plodove – interesovanje su pokazale veleprodaje iz Nemačke i Austrije.
Uz podršku PKS ova porodična firma je učestvovala i na sajmu u Bijeljini, a sada se spremaju za mnogo dalji put – u Dubaji.

Planovi za budućnost
Granola Factory se priprema za nastup na čuvenom međunarodnom sajmu u Gulfood Dubai, koji se održava krajem januara naredne godine. Taj nastup, ukoliko se ostvari, mogao bi da otvori vrata tržištu Bliskog istoka.
„Svesni smo da je to neka sasvim druga priča, jer takvo tržište zahteva kvalitet, koji imamo, ali i količine i kontinuitet snabdevanja. Zahvaljujući sredstvima iz Evropskog fonda, firma je dobila nove mašine velikog kapaciteta, što omogućava proizvodnju većih količina za izvozna tržišta. Srećom, za razliku od nekih drugih vrsta hrane iz Srbije koje bi inače mogle da imaju dobru prođu na dalekim tržištima, rok trajanja naših proizvoda je dovoljno dug da trpi transportno vreme", ističe Stijak.
Kombinacija marketinga i proizvodnje
U porodici Stijak pored proizvodnje u Granola Factory, bave i marketingom, izradom aplikacija i veb-sajtova u svojoj drugoj firmi – Frozen Code. Ova kombinacija se pokazala kao savršena jer marketing za onlajn prodaju hrane će Evropskoj uniji raditi njihov tim, dok će administrativno prodaju voditi slovenačka partnerska firma.
Priča Granola Factory je dokaz da male srpske firme, sa pravim proizvodom, poslovnom strategijom i podrškom institucija poput Privredne komore, mogu uspešno konkurisati na zahtevnom evropskom tržištu. A kada se tome doda i ekološka osvešćenost, uspeh postaje još slađi – i za vlasnike, i za planetu.






















