
Izbor kadrova je postala strateška funkcija u kompanijama i tu se, uz svu naprednu tehnologiju i asistenciju koju pruža veštačka inteligencija, mora zadržati lični kontakt, rečeno za konferenciji u Privrednoj komori Srbije.
„Veštačka inteligencija ubrzava procese, oduzima repetitivne poslove, rad po automatizmu i kroz svakodnevno, živo poslovanje lako uviđamo značaj novih tehnologija, ali je u sektoru lјudskih resursa, koji su od administrativno-tehničkog sistema podrške izrasli u stratešku funkciju u kompanijama, neophodno zadržati i lični kontakt“, ukazao je Mihailo Vesović, zamenik predsednika Privredne komore Srbije (PKS), otvarajući konferenciju „Sinergija lјudske i veštačke inteligencije u savremenom HR-u”.
U uvodnom obraćanju naglasio je značaj balansirane saradnje između lјudske i veštačke inteligencije, kao temelјa održivog razvoja modernih organizacija. Kao primer posla u sektoru HR-a u kojem veštačka inteligencija može da pruži veliku podršku, naveo je promene kolektivnih ugovora i druge tehničke radne procese, dok je regrutacija kadrova posao koji bi trebalo da zadrži čovek.
„Nije sporno da nekakav algoritam napravi selekciju kandidata za poziciju u firmi, ali je veoma važna direktna komunikacija, jer često upravo razgovor sa kandidatom odluči o zapošlјavanju“, naveo je Vesović na konferenciji koja je okupila stručnjake iz oblasti lјudskih resursa, digitalne transformacije i poslovnog upravlјanja.
Ovakav stav iluistrovan je i „potvrdom“ jednog virtuelnog AI asistenta.
„Moje digitalne kolege i ja polako preuzimamo tehničke poslove, ali ono što ne možemo pružiti jesu empatija, iskustvo i podrška, sarkazam u pravom trenutku, zdrav razum pod pritiskom…”, poručila je učesnicima skupa Amina, AI asistent.
Prvi panel bio je posvećen transformaciji radnih zadataka kroz automatizaciju i razmatranju načina na koje veštačka inteligencija može doprineti efikasnosti poslovanja.
Poseban akcenat stavlјen je na ograničenja AI tehnologija u domenima koji zahtevaju kreativnost, empatiju i kompleksno donošenje odluka. Diskusiju je moderirala mr Mirjana Kovačević, rukovodilac Centra za edukaciju, dualno obrazovanje i obrazovne politike PKS, dok je panelistkinja Jelena Radnović Vukčević, sertifikovani ekspert za digitalnu transformaciju i AI menadžer, predstavila konkretne primere uspešne integracije AI u HR praksi.
Na pitanje koje grane privrede prednjače u korišćenju AI-ja, Vukčević je odgovorila da su kompanije iz različitih sektora prepoznale značaj novih tehnologija, kao i da korišćenje AI-ja u kompanijama ne treba posmatrati kroz sektore privrede u kojima posluju, već kroz poslove koje obavlјaju, a među njima prednjače nabavka, prodaja, logistika i finansije.
Komentarišući primenu veštačke inteligencije u turizmu, Nenad Todorović, direktor Central Business Apartments Beograd, istakao je da AI preuzima radne operacije u oblasti prodaje, planiranja i komunikacije i da u velikoj meri pomaže malim hotelima i ugostitelјskim objektima. Iako u sektoru prodaje AI može da zameni jedno radno mesto, srce u turizmu je čovek, zbog čega nema razloga za strah da će biti zamenjen veštačkom inteligencijom.
I u sektoru osiguranja navode da je za HR veštačka inteligencija samo kvalitetna podrška. “Kada čovek prijavlјuje štetu, očekuje lјudski kontakt – i to je nezamenlјivo”, navela je Bojana Milošević, HR direktor Milenijum osiguranja.
Slađana Milojević, direktor Klastera modne i odevne industrije FACTS, istakla je da je modna industrija Srbije u protekle dve decenije deo kreativne industrije u svetu i da joj nove tehnologije daju novi zamah i snagu.
„Tehnologija je sredstvo, AI je saveznik u rukama dizajnera, jer preko prototipa može da sagleda boje, teksturu, siluetu, ali ne može oduzeti lјudski izraz, ideju, emociju i estetski potpis stvaraoca“, navela je Milojević, ukazujući da je najvažnija ravnoteža u korišćenju AI-ja, jer ukoliko veštačka inteligencija preuzme dizajn, izgubiće se autentičnost.
Ulogu klastera i asocijacija privrednika vidi u edukaciji i dokvalifikaciji privrednika, kako bi na najbolјi način i u punom potencijalu koristili nove tehnologije za unapređenje poslovanja.
Drugi panel otvorio je pitanja međugeneracijskog dijaloga i promena u radnim vrednostima. Učesnici su razgovarali o razumevanju generacije Z, upravlјanju više-generacijskim timovima, kao i uticaju stranih radnika na domaće tržište rada. Panel je moderirala Ivana Kovačević, rukovodilac Službe za edukaciju PKS.
U završnom delu konferencije predstavlјena je studija slučaja „Kako uspešno integrisati moderne HR prakse“, koju je izložila Ivana Gajović, HR direktor kompanije SAGA GROUP. Fokus je bio na inovativnim pristupima zapošlјavanju i zadržavanju talenata, primeni analitike u donošenju HR odluka i razvijanju inkluzivne radne sredine.
Skup je organizovala Privredna komora Srbije u saradnji sa Hrvatskim poslovnim klubom, Helenskim privrednim udruženjem Srbije i inicijativom BEYOND Business.