
Zaboravite dosadne školske kabinete sa tablom i kredom. U 41 školi širom Srbije nastava danas znači 3D štampače, dronove, CNC mašine i učionice koje izgledaju kao da su iz Silicijumske doline. Viziji je da svako dete u Srbiji ima pristup tehnologiji s kojom može da u STEM sistemu ostvari svoju inovativnost.
Dok glumci iz "Državnog posla" šale radi preuzimaju ulogu đaka, u Novom Sadu se nedavno postavio još jedan solidan temelj prave budućnosti ‒ savremenog obrazovanja mladih u trećem Mejkers labu u ovom gradu koji sa pravom kolonijom ITK kompanija već uspešnog spaja tradiciju sa tehnologijom 21. veka. A to je tek jedan od polednjih u nizu.
S takvom osnovom velike su šanse da nove generacije srednjoškolaca neće odrastati u sredini koja imati snove da rade posao junaka navedene popularne TV serije, već će biti radi i sposopni da se ogledaju u pravom biznisu.
A da bude tako, Srbija je u 2025. godini dobila čak 16 novih prostora za obrazovanje kakvo odavno zaslužuje: gde se „ne teoretiše“ niti „filozofira“ već stavarnost testira na 3D štampačima, proverava dronovima i ostvaruje CNC mašinama.
Uz Novi Sad i Tehničku školu „Mileva Marić-Ajnštajn“, godina se završila i Mejkers labovima u srednjoj stručnoj školi „4. juli“ u Vrbasu, kao i čuvenoj Matematičkoj gimnaziji u Beogradu, čime je mreža narasla 41 Mejkers lab, mesto gde običan školski kabinet postaje lokalni epicentar inovacija.
Samo u toku ove godine ovim projektom 128 ljudi na terenu je transformisalo hiljade metara kvadratnih prostora koji su sada na usluzi nastavnicima i učenicima.

"Sreća, suze i znoj", kako to sažima Darko Radičanin iz Dostignuća mladih, jednog od partnera u projektu.
Eksperiment koji to više nije
A dok se u školama Srbije već montira budućnost, u Njujorku se na Gala večeri Srpskog filantropskog udruženja prikupilo više od 150.000 dolara – sve za to da mreža Mejkers labova nastavi da raste. Jer sad je jasno: ovo više nije eksperiment. Ovo je revolucija koja menja način na koji đaci u Srbiji uče, stvaraju i sanjaju svoje sutra, ističu organizatori iz Grupe za obrazovanje koju čine Nordeus fondacija, Dostignuća mladih, Centar za promociju nauke i Inicijativa Digitalna Srbija.
Spoj tradicije i savremenog
U Tehničkoj školi „Mileva Marić-Ajnštajn“ u Novom Sadu, 19. oktobra, otvoren je 39. Mejkers lab u Srbiji, ujedno i treći u Novom Sadu. Novi prostor osmišljen je kao centralno mesto gde učenici mogu da povežu ono što uče kroz različite profile i pretvore to u opipljive projekte: od 3D štampe i modelovanja, elektronike i digitalnih alata, do tekstilnog dizajna i razvoja učeničkih kompanija.
Otvaranje je okupilo predstavnike škole i Grupe za obrazovanje, ali i kompaniju 3Lateral, koja je podržala novi lab donacijom računarske opreme i najavila mentorsku saradnju sa učenicima, čime se školski rad direktnije povezuje sa iskustvom iz industrije.

Poseban “pečat” događaju dali su i glumci iz serijala „Državni posao“, koji su se, u duhovitom maniru, kratko našli u ulozi đaka i skrenuli pažnju na to koliko ovakvi prostori menjaju atmosferu u školi i način učenja.
Marina Pribiš, nastavnica preduzetništva i koordinatorka Mejkers laba, opisala je novi prostor kao „sigurno i kreativno ostrvo“ u kojem učenici mogu da stvaraju, greše i pokušavaju ponovo, ističući da je otvaranje posebno emotivno jer je rezultat višegodišnje vizije škole. Učenici su na samom otvaranju predstavili prve radove, od modela na 3D štampaču do aktivnosti krojačkog kluba, a škola, koja obrazuje više od 1.700 učenika, dobila je prostor koji objedinjuje njenu raznolikost i pretvara je u prednost.
Prvi Mejkers lab u Vrbasu novo središte savremenog učenja
U Vrbasu je 26. novembra otvoren 40. Mejkers lab u Srbiji, u Srednjoj stručnoj školi „4. juli“. Za školu koja decenijama obrazuje učenike u oblastima prehrambene, hemijske, mašinske i saobraćajne struke, Mejkers lab predstavlja prelazak iz klasične praktične nastave ka savremenom učenju kroz projekte, prototipove i interdisciplinarni rad.

U školi se već razvijaju različite sekcije i programi. Od STEM sadržaja i školskog časopisa, do prvih aktivnosti vezanih za 3D tehnologije, a novi lab daje infrastrukturu da se te inicijative ubrzaju i povežu. Direktorka Anica Gračanin naglasila je da će Mejkers lab značajno unaprediti praktičnu nastavu i pomoći učenicima da teorijska znanja pretvore u konkretna rešenja važna za buduće profesionalno angažovanje. Nastavnici i učenici već izdvajaju alate poput 3D štampača, lasera, CNC opreme, drona i kompleta alata kao resurse koji otvaraju potpuno drugačiji nivo rada, onaj u kojem se projekti ne “zamišljaju”, već izrađuju.
Mejkers lab za talente koji već pomeraju granice
U Beogradu je 27. novembra otvoren 41. Mejkers lab u Srbiji, u Matematičkoj gimnaziji – četvrti u glavnom gradu. Otvaranje u jednoj od najprestižnijih obrazovnih institucija u regionu nosi posebnu simboliku: Mejkers lab je ovde zamišljen kao prostor u kojem se vrhunsko teorijsko znanje dodatno osnažuje kroz eksperimentisanje, prototipiranje i napredne projekte, posebno u okviru sekcija kao što je PFE (primenjena fizika i elektronika), koja je ranije radila u ograničenim uslovima.
Mirjana Katić, direktorka škole, istakla je da je Mejkers lab neophodan za savremeno obrazovanje jer učenicima daje mesto gde mogu da rade timski, podele uloge, sklapaju, programiraju i razvijaju velika rešenja bez formalnih barijera. Koordinator laba, nastavnik fizike Jovica Milisavljević, ocenio je da je dobijen otvoren i multifunkcionalan prostor potpuno koncipiran za nove ideje, dok su učenici i alumnisti govorili o tome koliko uslovi i oprema utiču na mogućnost da se naprave ozbiljni projekti - od robotike i takmičenja poput Eurobota do praktične primene znanja u realnim zadacima.
Mejkers lab u Matematičkoj gimnaziji izgrađen je i opremljen uz podršku kompanije Nordeus, a događaj je okupio predstavnike Grupe za obrazovanje, škole, partnere i bivše učenike koji danas rade u industriji i vraćaju se školi iz profesionalne perspektive.
Iza prostora stoje ljudi, materijali i konkretan rad
Iako Mejkers labovi danas izgledaju kao gotove “učionice budućnosti”, iza njih stoji proces koji se meri u tonama materijala i mesecima rada Grupe za obrazovanje kao i nacionalnih partnera inicijative: Bosch Srbija, Ceresit, Epson, IKEA, Roma Company i Tarkett.

Samo tokom 2025. godine, u adaptacijama je renovirano 490 m² poda, za nivelisanje je utrošeno 2,25 tone mase, korišćeno je 1.022 litra bele boje, ugrađeno 734 m² gipsanih ploča i čak 19.100 šrafova. Instalirano je 14 klima uređaja, a donirano ukupno 292 seta opreme. Obezbeđeno je 16 štampača, 2.469 pojedinačnih komada nameštaja, uključujući 335 sklopivih stolica i 157 stolova, opremu koja od učionice pravi funkcionalan, fleksibilan prostor za različite vrste rada.
„Sreća, suze i znoj, tako bismo opisali rad na izgradnji Mejkers labova ove godine. Svaka transformisana učionica, svaki komad opreme unet na svoje mesto, nosi trag našeg truda, upornosti i vere da se isplati ulagati u mlade. A sav taj napor postaje vredan onog trenutka kada vidimo učenike koji sa uzbuđenjem ulaze u ove prostorije i nastavnike koji u njima pronalaze inspiraciju za nove metode rada“, izjavio je Darko Radičanin, izvršni direktor Dostignuća mladih u Srbiji.
„Otvaranjem Mejkers labova poručujemo da kreativnost, znanje i tehnologija pripadaju svakom detetu u Srbiji. Kada mladima damo svetske uslove i prostor da misle globalno, oni postaju generacija koja može da kreira inovacije koje prelaze granice naše zemlje“, izjavila je Tanja Kuzman, direktorka Inicijative „Digitalna Srbija“.
„Veliko interesovanje škola za Mejkers labove pokazuje koliko je važno da srednje škole širom Srbije dobiju savremene i inovativne učionice koje podstiču praktično učenje i razvoj novih veština. Mejkers labovi doprinose obogaćivanju školskog iskustva kroz eksperimentalni rad, kreativne projekte, multidisciplinarni pristup i primenu STEAM obrazovanja, a nastavnici i učenici dobijaju priliku da istražuju i stvaraju u jednom novom interaktivnom okruženju. Centar za promociju nauke veruje da ovakav model motiviše srednjoškolce da se aktivno uključe i razvija osećaj da su nauka i tehnologija dostupne i bliske, što može značajno uticati na način na koji oni doživljavaju nastavu“, izjavila je Danijela Vučićević, rukovodilac Sektora za program i produkciju Centra za promociju nauke.
“Bila je ovo izazovna i emotivna godina u kojoj smo pokazali da su udruživanje, saradnja i solidarnost ključne vrednosti za stvaranje bolje budućnosti za našu decu i sve nas. Samo zajedno možemo da gradimo društvo zasnovano na meritokratskim principima, koje brine o obrazovanju i budućnosti svoje dece, u svakom gradu, opštini i selu širom Srbije”, izjavio je Miloš Đuričanin, direktor strategije i razvoja Nordeus fondacije.



















