
Industrija koja je namenjena trkačima u zavidnom je porastu i statistika kaže da samo u SAD, potrošnja na opremu za trčanje premašuje 12 milijardi dolara godišnje a u Evropi još više.
Svet je ušao u novo zlatno doba trčanja. Za to vam ne trebaju čak ni statistički dokazi. Dovoljno je da ispratite podatke o broju učesnika u polumaratonima i maratonima. Trkača je više nego ikada i sve više iz godine u godinu.
Rekordi su posebna tema. Padaju brže nego ikada zahvaljujući novim tehnologijama poput, recimo, karbonskih ploča u patikama koje omogućavaju neverovatne rezultate. Kako su rezultati profesionalaca sve bolji, obični trkači zatrpani su oglasima koji nude „čudesnu“ opremu – od pametnih naočara i gelova za energiju do električnih stimulatora koji obećavaju brži oporavak i više snage, piše Bonitet.com.
Industrija koja je namenjena trkačima u zavidnom je porastu i analitičari je vrednuju u milijardama. Statistika kaže da samo u SAD, potrošnja na opremu za trčanje premašuje 12 milijardi dolara godišnje.
U Evropi tržište opreme za trčanje (patike, odeća, gedžeti) prošle 2024. godine vredelo je oko 13,03 milijardi dolara. Procena je da će 2033. cela industrija vredeti oko 25 milijardi.
U Kini oko 3 milijarde, sa projekcijom da će do 2035. ovo tržište vredeti 12,2 milijardi dolara. Indija (oko 2,4 milijarde, projekcija je 4,8 milijardi do 2033.)
Što se Brazila tiče, podaci koji govore o obući navode da je ovo tržište 2024. vredelo 16-17 milijardi dolara, pri čemu atletska obuća čini brzorastući deo.
Rusi takođe sve više trče i procena je da vrednost industrije atletske obuće za sada vredi oko 11 milijardi dolara.
Gedžeti kao mamci
Kompanije trkačima obaćavaju brzinu, snagu i lakši oporavak, dok većina proizvoda ne daje dokazane rezultate.
„Neki, poput električnih uređaja brenda Firefly, čak mogu biti i potencijalno štetni. Firefly se reklamira kao tehnologija koja „povećava mikrocirkulaciju za 399 odsto“, ali stručnjaci ističu da su studije „ograničene“ i da efekti ne nadmašuju običnu šetnju. Jedan par ovih uređaja košta 48 dolara i traje svega 30 sati.
Ljudi bi imali više koristi od običnog istezanja, valjanja mišića i laganog hoda,“ izjavio je njujorški fizioterapeut Tim Vanders.
Sličnih primera ima mnogo: uređaji za istezanje kukova po ceni od 199 dolara, suplementi koji obećavaju smanjenje mlečne kiseline i brži oporavak, ili gelovi koji „sprečavaju pad energije“ na 30. kilometru. Marketinški slogani obećavaju čuda, ali naučni dokazi retko ih potvrđuju.
Kada patike postanu opasnost
Jedna tehnologija ipak jeste promenila trčanje – karbonske „superpatike“. Smanjile su broj povreda i ubrzale oporavak, kako navode treneri i trkači, ali su i stvorile novi problem: amateri pokušavaju da kopiraju profesionalce, često neposredno pred trku, bez prilagođavanja.
„Ljudi misle da ih same patike čine bržim,“ rekla je trener Julia Lukas. „Moćna tehnologija može da povredi jednako lako kao što može da pomogne.“
Trčanje kao volja i zajedništvo
Trčanje je, po svojoj prirodi, najjednostavniji i najčistiji sport: dovoljno je obući patike i izaći napolje.
„Ne treba ti ništa više od šortsa, majice i želje da kreneš,“ jedan je od slogana pasioniranih trkača i maratonaca.
I dok industrija opreme zarađuje na nesigurnostima i strahovima trkača, kao što je slučaj sa bilo kojim hobijima koji ispunjavaju živote, prava vrednost trčanja nije u gadžetima, već u ljudskoj povezanosti i istrajnosti. Tako je danas trčanje više od fizičke aktivnosti. Trčanje ili ljubav prema trčanju je tržište koje kombinuje nauku, marketing i snove. Ali, dok kompanije obećavaju „lakši korak“, ono što ljude zaista pokreće nisu ni patike ni uređaji.






















