
Narodna banka Srbije saopštila je danas, povodom pritužbi građana da su u privatnim porukama na platformi Viber primetili da im se posle reči kao što su kredit, banka i slično pojavlju reklame jedne banke. Ipak, ne radi se o „špijuniranju“, objašnjavaju upoznati sa temom.
Iz NBS kažu da imaju neposredna saznanja o toj oglasnoj poruci i da u skladu sa svojim nadležnostima, preduzimaju supervizorske aktivnosti i proveravaju postupanje banke u vezi sa tom konkretnom porukom.
„Ako utvrdimo nepravilnosti u postupanju banke, banci će biti izrečene mere, a NBS o tome može da objavi obaveštenje na svom sajtu“, rečeno je Tanjugu u Narodnoj banci.
Ova nova pojava na srpskom tržištu svakako je podigla prašinu i, naravno, odmah su se pojavile teorijer zavere i priče o tome da neko „špijunira“ korisnike. Međutim, ne radi se o tome da neko „ušao u poruke“ (svih) korisnika na Viberu, pojašnjava specijalizovni tehnološki portal Tech Zone Srbija.
Radi sef, zapravo, o novoj biznis usluzi Vibera, koja se ostvaruje preko brendiranih ključnih reči (branded keywords). Za promociju te usluge udružili su se Viber i ProCredit banka što, kažu sa portala,, nije ništa neobično – banka je imala servis koji želi da promoviše a Viber način da se ta promocija izvrši.
Ono što ovde jeste neobično, odnosno što je ispalo sporno, je da nisu dovoljno podrobno razmotrili kontekst u kojem bi sve te brendirane reči mogle da se upotrebe. Ono što je bitno je da nema „čitanja poruka“, tj. da niko spolja „ne ulazi“ u komunikaciju korisnika.

Iz Tech Zone Srbija objašnjavaju da se brendirane ključne reči aktiviraju isključivo na uređaju korisnika na sličan način kao kad se ukuca poruka „Srećan rođendan“ i pojavi se prateća animacija.
U slučaju da korisnik ukuca reč koja je identična izabranim brendiranim ključnim rečima, ona biva obojena na ekranu. Animacija, u ovom slučaju CTA dugme, biva aktivirano, ali samo ako korisnik to izabere da učini slanjem poruke ili klikom dugmeta. (CTA je skraćenica za Call to Action).
Viber: Privatnost nije ugrožena
Iz Vibera ističu da privatnost i bezbednost ni na koji način nisu kompromitovane uvođenjem ove inovativne funkcionalnosti.
„Bezbednost i diskrecija komunikacije korisnika ostaju u potpunosti primenjene i aktivne u svakom trenutku. Potpuna enkripcija (end-to-end) za sve 1-na-1 prepiske, grupne prepiske i privatne razgovore – automatski aktivirana kao standard aplikacije – ostaje primenjena na svim nivoima komunikacije. Viber ili bilo koji brend koji koristi funkcionalnost u kampanji ni na koji način nisu u mogućnosti da pristupe bilo kojoj korisničkoj poruci“, kažu iz Vibera.
Privatnost korisnika je od osnovnog značaja za Rakuten Viber. Lične prepiske korisnika će uvek biti u potpunosti bezbedne. Primena politike privatnosti potvrđena je izdavanjem Sertifikata Tipa II SOC 2 od strane Američkog instituta sertifikovanih javnih beležnika (AICPA). Bezbednost je potvrđena i zvaničnim partnerstvom sa Evropskom Unijom kroz Zvaničan kodeks ponašanja EU.
Poučeni ne baš dobrim odjekom u javnosti, Rakuten Viber i ProCredit Banka su odlučili da umanje broj brendiranih reči, kao i da adaptiraju sadržaj CTA dugmeta kako bi se pojavljivalo ređe u prepiskama.
Rakuten Viber poručuje da će brendirane ključne reči i ostale korisne, zabavne i inovativne funkcionalnosti i dalje biti na usluzi milionima dnevnih aktivnih korisnika u Srbiji.
U finansijama ništa nije crno-belo
Iz NBS objašnjavaju da su banke u obavezi da finansijske usluge oglašavaju u skladu sa načelima istinitosti, izbalansiranosti i transparentnosti informacija, kao i primerenosti sadržaja, u skladu sa Zakonom o zaštiti korisnika finansijskih usluga i Odlukom o bližim uslovima oglašavanja finansijskih usluga.
Ističu da je, što se tiče konkretnog slučaja, neophodno u odgovarajućem postupku utvrditi sve činjenice i dati pravnu kvalifikaciju.
To, dodaju, nije moguće učiniti samo vizuelnim pregledanjem takvih poruka, već ozbiljnim pristupom, pre svega u smislu utvrđivanja činjenica, davanja pravne ocene, i na kraju mera koje banka treba da preduzme da otkloni posledice eventualnih nepravilnosti i poštovanjem procedura koje zahtevaju određeno vreme.
Zato bi, navode u NBS, bilo neozbiljno i neprofesionalno da pre toga medijima dostavljaju preliminarne stavove i mišljenja o postupanju banke.






















