Ministarka trgovine: Marže ostaju zamrznute, a stižu i javni cenovnici

BizSrbija
31. okt. 2025. 14:07
News
Ministarka trgovine: Marže ostaju zamrznute, a stižu i javni cenovnici
Image by Igor Ovsyannykov from Pixabay

Uredba o ograničavanju marži ostaje na snazi još najmanje četiri meseca, trenutno se ne planira četvrta izmena uredbe ali se planira javna platforma sa upordnim cenama u maloprodajnim lanacima, najavila je danas ministarka trgovine Jagoda Lazarević.

Ministarka Lazarević je rekla da će 6. novembra imati novi sastanak sa trgovinskim lancima na kome će se „videti da li će oni biti partneri ili će igrati ping-pong“ sa Vladom.

„Sledeće nedelje, 6. novembra, u saradnji sa Privrednom komorom Srbije, ponovo ćemo imati sastanak sa trgovcima, za koji su svih 29 trgovinskih lanaca dobili poziv. Biće im upućen i poziv da budu aktivno uključeni u izradu Zakona o sprečavanju nepoštenih trgovačkih praksi, da budu involvirani, kao što će biti i dobavljači“, navela je Lazarevićeva.

Ministarstvo je saopštilo da nisu tačni navodi u pojedinim medijima i nekih udruženja potrošača da je u planu četvrta izmena uredbe i istakla da ministarstvo nema posrednike u komunikaciji sa javnošću.

„Čujem vrlo pogrešne interpretacije poslednjih dana koje prave konfuziju u javnosti i kod potrošača, a koje su iznosili pojedini mediji i neka udruženja potrošača. Ta izneta, navodna, saznanja o četvrtoj izmeni uredbe nisu tačna. U ministarstvu se donose odluke, obaveštavamo javnost, konsultujemo se sa drugim državnim institucijama, što znači da sve što se u medijima pojavi kao 'nezvanično saznanje' je dezinformacija. Svaki put do sada, kada smo odlučili da izmenimo uredbu, iz ministarstva smo to i saopštili“, rekla je Lazarevićeva.


Da se vidi koliko ko ceni (istu) robu

Ministarka Lazarević je najavila i da će uskoro svim građanima biti dostupna platforma putem koje će moći u svakom trenutku da prate kretanje cena u trgovinama i na taj način imaju pregled gde im je koji proizvod povoljniji.

„Zajedno sa Kancelarijom za IT, koja je odradila najveći deo posla, radimo na platformi na kojoj će javno biti istaknuti cenovnici koje trgovinski lanci dostavljaju Ministarstvu na nedeljnom nivou. Uskoro će ova platforma biti javno dostupna i svi građani će moći da uđu na nju, biraju trgovinski lanac, potom kategoriju proizvoda, proizvod, brend i da vide cenu. Moći će i u svakom momentu da vide kako su se kretale cene, od 1. septembra, od kad važi Uredba, na nedeljnom nivou“, rekla je Lazarevićeva.

Putem te platforme građani će moći da porede cene, jer će imati uvid u kompletan cenovnik proizvoda u svakom trgovinskom lancu.

„I za nas je to važna platforma, jer će nam biti indikator, ako uočimo bilo kakve devijacije. I kod proizvoda za koje se ne primenjuje pravilo zamrzavanja cene na 1. avgust moći će da se vidi ima li nekih neopravdanih promena. Ta platforma biće vrlo korisna alatka koja će dati kompletan uvid cena proizvoda u svakom trenutku“, rekla je Lazarevićeva.

Ona je kazala da pomenuta platforma nije vezana samo za uredbu jer je bila planirana i pre nje, a pre svega u kontekstu novog Zakona o zaštiti potrošača. Dodala je da se sada zbog uredbe požurilo sa kompletiranjem platforme.

jagoda lazarević trgovina
Ministarka Jagoda Lazarević, Tanjug/Jadranka Ilić

„I sama sam provela sate gledajući tu bazu, gledala kako su se kretale cene, poredila i analizirala. Mnogi važni proizvodi su pojeftinili, i po 20 do 25 odsto, ima i proizvoda koji nisu, onih kojima je marža i ranije bila ispod 20 odsto, kao i onih, poput kafe, koji su berzanska roba. Građani će moći sami da na platformi uporede cene, izaberu trgovce, i kao potrošači izaberu“, rekla je Lazarevićeva.

Uredba se menja prema potrebi

Lazarevićeva je rekla da bi volela da ima živ diskurs sa delom stručne javnosti koja je glasna u kritikama. Konstatovala je da je najlakše kritikovati i ukazala da se Uredba menjala u hodu, uvek kao reakcija na dešavanja na tržištu.

Prema njenim rečima prva izmena realizovana je zbog reakcije trgovaca koji su pokušavali da nađu kreativna rešenja kojima bi zaobišli uredbu ili umanjili njen efekat.

Naredna izmena se, istakla je, odnosila na "odmrzavanje" nabavnih cena voća i povrća, kafe i kakaa, zbog sezonaliteta i berzanskih kretanja, a kako bi se izbegle nestašice.

„Ti proizvodi nisu izuzeti iz Uredbe, već se na njih i dalje odnosi ograničenje marži, samo im nabavna cena neće biti zamrznuta cenu od 1. avgusta“, istakla je Lazarevićeva.

Osvrnula se i na poslednju, treću, izmenu uredbe kojom je regulisan odnos trgovaca i dobavljača.

„I pre sastanka koji smo u organizaciji Privredne komore Srbije, a na našu inicijativu, imali sa više od 50 dobavljača trgovinskih lanaca, znali smo da trgovci vrše pritiske na njih i odugovlače sa zaključivanjem aneksa koji treba da budu upodobljeni sa uredbom i ograničenjem takozvanih of rabata. To se nije desilo i mi smo reagovali na tu činjenicu“, rekla je ministarka.

Zakon o poštenoj trgovačkoj praksi

Jagoda Lazarević je istakla da je zakon o trgovačkim praksama uveliko u izradi, kao i da u njegovu izradu Ministarstvo trgovine uključuje širi auditorijum, a ne samo državne institucije.

„Zakon će svakako ići i na mišljenje Evropskoj komisiji, što je ustaljena praksa. Želimo da zakon bude dobar i kvalitetan. Trebalo bi da bude donet u naredna dva-tri meseca, a urediće nejednakost u pregovaračkoj snazi, ceo sistem, od proizvođača do potrošača, kako bi se ispravile anomalije koje postoje i kako više ne bi bilo ucenjivačkog potencijala trgovaca prema slabijima. Svi ti nameti su i dovodili do značajnog rasta cena i pravili poremećaj na tržištu. On će biti izuzetno koristan i dovešće u red stvari koje su izmakle kontroli“, rekla je ministarka.

Lazarevićeva je naglasila da je cilj svih ovih mera i zakona dolaženje do trajnog rešenja.

„To nam je cilj, da malo poguramo da se stvari dovedu u red da bismo bili interesantni novim igračima, ali i da oni dođu u uređeniji sistem. Ovde je način ponašanja tržišnih partnera drugačiji nego u zemljama EU, a volela bih da se i ovde ponašaju kao recimo u Nemačkoj, gde ratuju s nižim cenama a ne višim. To nije lako ali je izvodljivo. Mi pratimo promene, pogotovo u zemljama u okruženju, gde neki veliki igrači izlaze s tržišta, a neki ulaze. Mislim da je dobar momenat i imamo signale da će biti nekih razgovora, potencijalnih novih igrača na tržištu. Dobar je momenat kod nas za to“, zaključila je Lazarevićeva.

Izvori:

Teme

Pratite nas na društvenim mrežama:

Budite u toku

Prijavite se za naš newsletter i primajte ekskluzivne poslovne vesti direktno u inbox

🔒 Vaši podaci su bezbedni. Nikada nećemo deliti vašu email adresu.