
Tokio i japanski proizvođači automobila, a posebno svetski Broj 1 – Tojota su zadovoljni ali američkih sindikati negoduju zbog nove odluke administracije predsednika Donalda Trampa da se carine na automobile iz Zemlje izlazećeg sunca spuste (tj. vrate) na 15%.
Tramp je u aprilu povećao carinu na strane automobile na 27,5 odsto, pravdajući meru razlozima nacionalne bezbednosti.
Snižena carina je deo sporazuma postignutog 22. jula između SAD i Japana, na osnovu kojeg je, u zamenu za snižene carine, Japan pristao da poveća investicije u SAD i uveća uvoz američkih poljoprivrednih proizvoda.
Trampova administracija je takođe najavila da će svi viškovi carina koji su naplaćeni od 7. avgusta japanskim uvoznicima biti vraćeni retroaktivno.
Japan i Sjedinjene Američke Države su dogovor o sniženju postigli još 22. jula, kada se Tokio obavezao na veća ulaganja u Ameriku i povećan uvoz američkih poljoprivrednih proizvoda, ali je stopa na automobile ostala nepromenjena sve do današnje objave, prenosi Kjodo.
Prema obaveštenju američkog ministarstva trgovine, dodatne uvozne dažbine od 25% uvedene u maju na ključne auto-delove poput motora i menjača takođe će biti smanjene na 15% ako roba potiče iz Japana.
Pored toga, japanski civilni avioni i delovi za avione više neće biti obuhvaćeni dodatnim američkim carinama.
"Vlada pozdravlja ovu odluku SAD kao doslednu primenu sporazuma postignutog u julu", izjavio je japanski glavni pregovarač Rjosei Akazava na konferenciji za novinare, prenosi Džapen tajms.
Akazava je u izjavi poručio da se Japan suočava sa "hegemonijom koja je promenila pravila i preoblikovala globalni poredak", ali da je ostvaren rezultat predstavlja određen uspeh.
U Sjedinjenim Američkim Državama vest o smanjenju carina nije dočekana sa odobravanjem. Sindikat Ujedinjenih radnika u auto-industriji (UAW) izrazio je "duboki bes", pošto smatra da sporazum nagrađuje kompanije koje se oslanjaju na loše uslove rada i slabe sindikate.
Vrednost japanskog izvoza automobila u Sjedinjene Američke Države je prošle godine iznosila šest biliona jena, odnosno 41 milijardu dolara, što je činilo skoro 30% ukupnog japanskog izvoza na američko tržište.
Iz Japana je u prošle godine stiglo nešto manje od 40.000 vozila, i on je uz Južnu Koreju, najveći izvoznik vozila u SAD: Ali, japanske kompanije se ne oslanjaju samo na izvoz, jer imaju svoje fabrike i u SAD (to su te zbog kojih se bune sindikati) a samo Tojota je ukupno na severnoameričkom tržištu prodala prošle godine 2,3 miliona vozila.