
Nemačka kompanija Leoni potvrdila je da je počela sa otpuštanjem radnika u fabrici u Malošištu kod Niša. Početkom septembra otkaz je dobilo oko 420 radnika, a do kraja godine u toj fabrici bez posla će ostati još oko 1.500 ljudi.
Kako su u utorak saopštili iz te kompanije, zaposlenima sa kojima se raskida ugovor o radu isplaćuje se za svaku punu godinu staža otpremnina u visini 50 odsto prosečne mesečne zarade ostvarene u poslednja tri meseca. To je za 50 odsto više od minimalne otpremnine koju propisuje zakon, prenosi Bloomberg Adria.
Kako navode, od 420 radnika koji su dobili otpremnine, prigovor na obračun uložilo je četvoro radnika, što je manje od jednog procenta.
"Iz načina obračuna otpremnine koji je propisan zakonom, proizlazi da će svaki zaposleni koji bude proglašen viškom dobiti različit iznos otpremnine u zavisnosti od proseka svoje tri poslednje zarade", navode iz kompanije.
Ta kompanija, koja je odnedavno u vlasništvu kineskog Luxshera, proizvodi žične/kablovske sisteme za evropsku automobilsku industriju. Odlučila je da zatvori nišku fabriku "zbog dugotrajnih finansijskih gubitaka i izostanka održive poslovne perspektive za ovu lokaciju", saopštili su početkom jula.
Iz kompanije su tada istakli da su pokušali mnogo toga, od optimizacije kapaciteta do povećanja efikasnosti, ali bez uspeha.
"Fabrika u Malošištu pravi značajan gubitak, a dodatni izazov predstavlja i pad evropske automobilske industrije".
Šest meseci pre nego što je saopšteno da se fabrika kod Niša zatvara, Leoni je otvorio sličnu fabriku u Agadiru u Maroku. Ta investicija vredi više od 20 miliona evra, a planirano je da do 2027. godine bude zaposleno više od 3.000 ljudi.
Ta fabrika je specijalizovana za proizvodnju kablovskih sistema za kamione, pogonske sklopove i terenska vozila, a projekat je osmišljen po najvišim standardima digitalizacije i održivosti, s minimalnim emisijama ugljen-dioksida.
Nemačka Leoni grupa je do sada u Srbiji investirala oko 300 miliona evra i to je najveća nemačka investicija u našoj zemlji.
Leoni je na srpskom tržištu od 2009. godine, kada je otvorio svoj prvi proizvodni pogon u Prokuplju. Usledile su fabrike u Malošištu (2014), Nišu (2017) i Kraljevu (2018). Iako se i tri preostale fabrike, u kojima je zaposleno oko 10.600 ljudi, suočavaju sa problemima, one zasad nastavljaju da rade.
Leoni AG posluje u 23 zemlje, zapošljava oko 85.000 ljudi širom sveta, a 2023. godine je prošao kroz veliko restrukturiranje nakon što ga je neuspela prodaja divizije za automobilske kablove ostavila u finansijskim problemima. Kao rezultat toga, kompanija je uklonjena s Frankfurtske berze.
Kineski Luxshare postao je krajem 2024. godine većinski vlasnik nemačkog Leonija. Luxshare, proizvođač elektronskih komponenti, potpisao je 17. septembra ugovor o strateškom partnerstvu s Leonijem i sticanju većinskog udela od 50,1 odsto, dok je preostali deo ostao u vlasništvu biznismena Stefana Pierera, koji je do tada bio apsolutni vlasnik.
Sele proizvodnju tamo gde je jeftinije
Prema rečima Milorada Filipovića, profesora Ekonomskog fakulteta u Beogradu, iza povlačenja stranih proizvođača auto-komponenti iz Srbije stoje dva glavna razloga.
"Evropska, a pogotovo nemačka auto-industrija, koja je bila najjača, u velikoj je krizi. S druge strane, jedinični troškovi rada u Srbiji su sada mnogo veći nego kada su oni otvarali fabrike. Prosečna plata u Srbiji je nešto viša od 900 evra. Postoji dosta jeftinija radna snaga u drugim zemljama i logično je da se sele tamo gde im je povoljnije ili jednostavno zatvaraju fabriku zato što nemaju više toliko posla", rekao je Filipović za Bloomberg Adriju.