
Zaposleni vide veštačku inteligenciju (AI) kao presudnu silu na radnom mestu u 2025. godini koja je nadmašila i ekonomsku neizvesnost i fleksibilne oblike rada kao glavni faktor uticaja u radnom okruženju, pokazuje danas objavljeno istraživanje Adecco Grupe.
Poverenje u korišćenje veštačke inteligencije naglo je poraslo i čak 71% ispitanika je navelo da ih ništa ne sprečava da koriste AI, što predstavlja značajan skok u odnosu na 19% koliko je bilo 2024.
Ključni nalazi šestog godišnjeg izveštaja „Global Workforce of the Future“, pod nazivom „Humanity at work: How to thrive in the AI era“ (Čovečnost na radu: kako napredovati u eri veštačke inteligencije) su da AI proširuje mogućnosti i da više od tri četvrtine zaposlenih kaže da im veštačka inteligencija omogućava da obavljaju zadatke koji su ranije bili van njihovog dometa, a skoro tri četvrtine navodi da je AI već promenila ili će
uskoro promeniti veštine i aktivnosti potrebne za njihove uloge, saopštio je Adecco.
Na osnovu uvida dobijenih od 37.500 radnika iz 31 zemlje i 21 industrije, utvrđeno je i da neizvesnost i dalje postoji iako 76% ispitanika očekuje da će AI stvoriti nova radna mesta, 70% predviđa restrukturiranje postojećih poslova, dok 23% strahuje od gubitka posla i traži dodatno uverenje i podršku.
Jedan od ključnih nalaza izveštaje je i da su svrha i poverenje ključni stubovi, odnosno da su radnici koji razumeju kako AI utiče na njihovu ulogu i kako se njihov rad povezuje sa strategijom kompanije, mnogo više skloniji da ostanu u organizaciji, čak i dok zabrinutost za privatnost raste i dostiže 44%.
„Radna snaga spremna za budućnost beleži snažan rast i u 2025. godini, 37% zaposlenih se smatra spremnim za budućnost, što je više nego trostruko povećanje u odnosu na prošlogodišnjih 11%“, piše u saopštenju.
Dodaje se da istraživanje dodatno naglašava i da „radnici spremni za budućnost“, odnosno oni koji se proaktivno usavršavaju i prilagođavaju novim tehnologijama imaju koristi od jasnijih ciljeva i podrške u karijeri zasnovane na veštinama.
Uprkos vremenu koje AI štedi, izveštaj otkriva i da trećina zaposlenih to vreme provodi obavljajući iste ili čak monotone zadatke, a da bi se ta efikasnost pretočila u veći angažman, poslodavci moraju pomoći radnicima da prepoznaju i mere uticaj svog rada i da pređu na smislenije, vrednije zadatke.
Nalazi ukazuju da jasan osećaj svrhe predstavlja snažan faktor u zadržavanju zaposlenih i da radnici koji razumeju kako njihova uloga doprinosi strategiji kompanije pokazuju znatno veću lojalnost, odnosno čak 99% onih koji svakodnevno osećaju snažan smisao i svrhu, planira da ostane u narednih 12 meseci, u poređenju sa samo 53% onih koji taj osećaj nikada nemaju.
Razvoj karijere, takođe, postaje sve važniji prioritet i jedan od tri radnika bi ostao kod svog poslodavca ukoliko bi imao jasno definisane mogućnosti za napredovanje, što je porast u odnosu na 22% iz prethodne godine.
Karijera je, ipak, nešto drugo
Radnici pozdravljaju primenu AI alata u automatizaciji i obukama, ali i dalje daju prednost ljudskoj proceni kada je reč o osetljivim odlukama u vezi sa karijerom.
Izveštaj pokazuje da su lideri i menadžeri znatno otvoreniji prema AI agentima u poređenju sa zaposlenima na početnim pozicijama, što naglašava potrebu za transparentnom komunikacijom i etičkim smernicama.
Radnici spremni za budućnost, koji jasno razumeju svoj uticaj i preuzimaju odgovornost za razvoj svojih veština imaju veće poverenje u AI od svojih kolega što potvrđuje da su jasnoća i uključenost ključni za izgradnju poverenja.