
"Koliko imate slučajeva uhapšenih vozača i zabrana ulaska?" – pitanje je koje sada sve češće kruži među prevoznicima sa Zapadnog Balkana a biće uobičajena stvar kada se na svim graničnim prelazima bude primenio novi evropski Entry/Exit sistem (EES), koji je krenuo 19. oktobra a koji predviđa strogu kontrolu da li vozač boravi u Šengen zoni najviše 90 dana u periodu od 180 dana.
A hapšenja i vračanja sa granica EU su za vozače iz Srbije i sa Zapadnog Balkana sada gotovo svakodnevna stvar, rekao je za BizSrbija Aleksandar Spasić, generalni sekretar Poslovnog udruženja Međunarodni transport (PUMED)na obodu međunarodne skupa u Beogradu – Cargo Conference Beograd 2025 koju je organizovao Pluton Logistics.
„Problem nije samo u hapšenjima. Sve češće se dešavaju vraćanja na ulaznim granicama – posebno na hrvatskoj-mađarskoj granici – bez zabrane, bez prekršaja, ali jednostavno se ne dozvoljava dalje kretanje. To se učestalo do te mere da nam to vozači više ne prijavljuju, jer se dešava gotovo svakodnevno", objašnjava Spasić.
Prema podacima tog udruženja 20-25 vozača su dobili zabranu u poslednjim šest meseci.
"A ne mora da znači da su nam se svi javili, i verujemo da su hapšenja i vraćanja su mnogo češća", naglašava Spasić.

Na jednom od panela samog skupa, Spasić je istakao slučaj iz prošle nedelje koji ilustruje težinu situacije. Srpski vozač je uhapšen u Austriji, skinut sa vozila i „do gole kože“, uz izvinjenje austrijskih vlasti "da znaju da to nije u redu, ali da su procedure takve", smešten u zatvorsku jedinicu zajedno sa ilegalnim imigrantima.
"Vozač čeka današnji protokol suđenja. Mi znamo epilog – on će biti vraćen, moraće da dođe drugi vozač da preuzme vozilo, on se vraća u Srbiju uz jasnu poruku da se više ne sme vratiti u Austriju, i dobiće zabranu ulaska u Šengen. Dakle, tri meseca minimalno do dve godine maksimalno – što smo mi imali primera – taj vozač za nas više ne postoji. Što ne znači samo da ne može da bude vozač srpske kompanije u međunarodnom transportu, on ne može da ode ni na more, čak ni u Grčku", objašnjava Spasić.
Staće gotovo ceo izvoz
Procena stručnjaka o, kako izgleda neizbežnim, posledicama je alarmantna.
„Mi procenjujemo da čim sve granice primene u potpunosti Entry/Exit sistem (EES), mi procenjujemo da je to kraj. Ako se gleda unazad, tada svi ti vozači vrlo brzo staju na granicama a ako se bude merilo od početka primene, imamo najviše četiri meseca na raspolaganju. Posle toga nastaje kolaps i privreda ništa neće moći ni da uveze ni da izveze preko domaćih prevoznika“ upozorava Spasić za BizSrbija.
Rešenja ima, čak tri ali se ne sprovode.
„Najlakše rešenje o kojem je bilo reči, koje dugo zagovaramo, i za koje znam da je Evropska komisija već razmatrala, jeste uvođenje posebnih viza za profesionalne vozače“, objašnjava Spasić.
Evropska komisija ih je nazvala "touring vize" – posebne vize za profesionalne vozače bez ograničenja od 90 dana u periodu od 180 dana, što bi predstavljalo izmenu zakonodavstva. Ovo bi bilo po ugledu na druge vidove saobraćaja: pilote, posade aviona, posade brodova, posade železničkih kompozicija, uz određena ograničenja naravno.
„Problem je tu što sve zemlje-članice moraju biti saglasne. Njih je 25 plus četiri zemlje Šengena. Znači, svih 29 zemalja mora da bude saglasno za to. To je jako teško politički postići, pogotovo za kratko vreme koje nama treba“, kaže Spasić.
Drugi predlog je jednostavan – bezvizni režim za zemlje Zapadnog Balkana a treći model bio bi da se olakša procedura dok se ova dva rešenja ne sprovedu.
„Da se jednostavno na teretnim prelazima na granicama ne vodi ta evidencija kao za obične građane koji prolaze na putničkim prelazima. Najrealnije je da Evropa zaista razmotri koliki će to kolaps da stvori na granicama, ali i u lancu snabdevanja, i da odloži primenu na profesionalne vozače dok ne dođemo do rešenja – da li je moguće izuzeće vize ili neko treće. Čuli smo da EK i o tome rešenju koje je spomenuto treba da detaljnije raspravlja tek 2026.", napominje Spasić.

Drumske muke nisu od juče
Domaći a sada već i svi balkanski prevoznici godinama pokušavaju da reše problem prelaska granice i poslovnog boravka vozača u zemljama EU.
„Rezultat? Šta imam da kažem, ništa lepo, na žalost. Ne ništa lepo po tom pitanju da vam kažem. I posle dve godine molbi i odlazaka, i poseta, i svuda, i pričanja sa našim političarima, i pravnika, i lobista, i advokatskih kancelarija – nema nikakvih pomaka. I dalje smo na istoj poziciji, nema razumevanja Evropske unije“, naglašava Spasić.
Kada su prevoznici sa Zapadnog Balkana predložili Evropskoj komisiji da njihovi vozači dobiju dozvole za rad u EU odgovor je bio, kako to opisuje Spasić, zaprepaštujući - "Zaposlite više vozača“
„Ni oni sami nemaju dovoljna broj vozača, pa naši odavde odlaze da tamo rade, a mi treba odnegde da nađemo nove. Onda mi razvijamo teoriju zavere da je to baš zato da bi nas uzeli i zatvorili i da odu strane kompanije u Srbiju, kao što se već događa, već dolaze Poljaci", zaključuje Aleksandar Spasić sa gorčinom.





















