Čekajući IMEC: Šta sve treba uraditi da budemo prava raskrsnica (Jugo)Istoka i Zapada

G.M.Š.
14. nov. 2025. 14:49
News
Čekajući IMEC: Šta sve treba uraditi da budemo prava raskrsnica (Jugo)Istoka i Zapada
Foto: AP Photo/ Noah Berger.

Zamislite autoput koji spaja Indiju, Bliski istok i Evropu i svojim mogućnostima parira novom kineskom Putu svile. Ali ako pruge na asfaltu zamenimo železničkim prugama i brodskim putevima dobili bismo IMEC, međukontinentalni koridor koji kao projekat obećava da će prepoloviti vreme transporta i doneti milijarde dolara godišnje samo kroz ušteđeno vreme!

Koliko ova, relativno slabo pominjana tema u srpskoj ali i evropskoj javnosti, može da donese Evropa a koliko regionu Zapadnog Balkana, razgovarano je danas na IV Regionalnoj konferenciji o transportu u Privrednoj komori Srbije.

Koridor koji spaja tri kontinenta i otvara vrata Balkanu!

Pokrenuta na G20 samitu u Nju Delhiju 2023. godine, ova mega-inicijativa ima tri stuba: transportni (pruge i luke), energetski (struja i plin) i digitalni (internet kablovi). Brojke su vrtoglave - 46 vozova dnevno, 1,5 miliona kontejnera godišnje, a transport bi bio 40% brži nego morskim putem!

Ko je sve u igri?

Koridor prolazi kroz Indiju, UAE, Saudijsku Arabiju, Jordan i Izrael, da bi robu doveo do luka Haife i Asdoda na Sredozemlju, odakle nastavlja prema Evropi. Ključne tačke su logistički čvorovi u Haradhu (veza Saudijska Arabija-UAE), al-Haditi (Saudijska Arabija-Jordan) i Mafraqu u Jordanu.

IMEC-map-21-1.png

Zašto to već ne postoji?

Prednosti i poslovne šanse su očigledne i pitanje je zašto to već ne postoji, kaže Matej Zakonjšek, direktor Stalnog sekretarijata Transportne zajednice EU.

„Logično bi bilo da sa Sueckog kanala brodovi idu u Jadran a roda odande modernim vozovima direktno u srce Evrope. Međutim, nije tako jer niti ima dobrih pruga, niti standardizovanih terminala, dobro osposobljene carinske službe i međudržavnih protokola“, ukazuje Zakonjšek.

Sve to treba dovesti u red a novca za to ima, samo treba politička odluka.

„Deluje čudno ali novac nije prepreka jer novca u Evropi ima. U transportu je dosad 80 odsto ulagano u puteve i drumski saobraćaj i zato su oni u dobrom ili vrlo dobrom stanju. Sada bi prioritet trebalo da bude železnica, koja je ostala na nivou iz 80-tih godina prošlog veka“, napominje ovaj stručnjak.

Ali, ni sama infrastruktura, čak ni multimodalne mreže, nije dovoljna.

„Ništa nam to ne znači ako kompozicija voza koji može da ide 200 kilometara na sat posle stoji na carinskom prelazu dan ili dva, jer nema dovoljno obučenih ljudi da protok preko granice bude brz“, ističe Zakonšjek.

On kaže da ni kompleksnost sistema nije problem, niti mogućnost relativno brzog sprovođenja jer, podseća, kada je zagustilo svima u vreme kovida 2020, „zeleni koridori“ su se uspostavili za samo mesec dana.

Konf o transportu.jpg
Foto: Confindustria/Goran Zlatković

Šta IMEC znači za Zapadni Balkan?

Brži i jeftiniji pristup azijskoj i arapskoj robi znači konkurentnije cene i bolje opcije za balkanske kompanije. Ali još važnije - IMEC otvara mogućnost da se Zapadni Balkan integriše kao evropska kapija ovog koridora!

Zamislite da srpska, crnogorska ili albanska preduzeća postanu deo lanaca snabdevanja između Azije i Evrope. Nova digitalna infrastruktura (podmorski internet kablovi) i energetske veze mogu dovesti datacente i investicije u region koji je geografski savršeno pozicioniran između istoka i zapada.

Za Indiju je ovo zlatni rudnik - procenjuje se da bi IMEC mogao povećati indijski izvoz za neverovatnih 22 milijarde dolara godišnje! Ali i ostale zemlje na ruti dobijaju pristup novim tržištima, jeftiniji transport i strateški značaj.

Još bolje? Ovo je demokratska alternativa kineskom Putu svile - projekat koji okuplja više zemalja, bez dominacije jedne sile. SAD, Nemačka, Francuska i Italija već spremaju teren kroz G7 i G20, a 2026. bi mogla biti prelomna godina.

Ipak, postoji i račun - potrebno je 5 milijardi dolara samo za osnovnu infrastrukturu. Ali kada su u pitanju ovakve koristi i šanse za Balkan, investicija deluje kao sitniš!

IV REgionalnu konferenciju o tranportu: "Puls logistike u regionu 2025" organizovalo je Udruženje italijanskih industrijalaca, Konfindustrija Srbija, u partnerstvu sa Privrednom komorom Srbije, Slovenačkim poslovnim klubom, Predstavništvom Hrvatske gospodarske komore u Republici Srbiji i Helenskim privrednim udruženjem Srbije.

Izvori:

Teme

Pratite nas na društvenim mrežama:

Budite u toku

Prijavite se za naš newsletter i primajte ekskluzivne poslovne vesti direktno u inbox

🔒 Vaši podaci su bezbedni. Nikada nećemo deliti vašu email adresu.