Brzom prugom i na „periferiju“ Evrope: EU predstavila plan vredan 550 milijardi evra

Anonymous
06. nov. 2025. 06:43
News
Brzom prugom i na „periferiju“ Evrope: EU predstavila plan vredan 550 milijardi evra
Promo: Eurostar

Evropska komisija je predstavila plan za razvoj novih i bržih železničkih veza širom kontinenta, sa ciljem otvaranja udaljenih regiona i podsticanja ekonomije.

Očekuje se da će prve linije biti u funkciji do 2030. godine, a preostale do 2040. godine, što će predstavljati veliku investiciju za EU od ​oko 550 milijardi evra, preneo je Euronews.

U tu svrhu EK planira da razvije strategiju finansiranja koja kombinuje javne i privatne izvore.

„Brze železnice su danas i dalje koncentrisane u samo nekoliko zemalja članica: Španiji, Francuskoj, Italiji i Nemačkoj, dok Centralna i Istočna Evropa, nažalost, i dalje ostaju slabo povezane", rekao je danas evropski komesar za održivi transport i turizam Apostolos Cicikostas.

On je, nakon što je predstavio viziju Evropske komisije za brža i potencijalno jeftinija putovanja vozom širom Evrope, istakao da bi, primera radi, putovanje između Berlina i Kopenhagena bilo za četiri sata umesto sedam.

„U tom slučaju, voz bi definitivno bio poželjniji od aviona“, dodao je on.

Plan ima za cilj da značajno smanji putovanja železnicom između glavnih evropskih gradova u naredne dve decenije.

U planu su i linije od Talina do Varšave, sa zaustavljanjima u Rigi i Viljnusu i ukupnim vremenom putovanja od sedam sati 40 minuta, kao i liniju od Lisabona do Pariza preko Madrida, koja bi trajala oko devet sati.

Do 2030. godine, putovanje između Kopenhagena i Berlina trebalo bi da padne sa sedam na četiri sata, od Pariza do Rima sa 10 sati i 50 minuta na osam sati i 45 minuta, a između Beča i Ljubljane sa nešto više od šest, na četiri i po sata.

Do 2035. godine, putovanje od Praga do Beča trebalo bi da traje samo dva sata i 15 minuta umesto četiri, od Beča do Varšave četiri sata i 15 minuta umesto sedam sati i 30 minuta, a od Sofije do Atine šest sati umesto skoro 14.

U poslednjoj fazi, koja se očekuje do 2040. godine, vreme putovanja između Budimpešte i Beča biće smanjeno sa dva sata i 40 minuta na sat i 40 minuta, a između Budimpešte i Bukurešta sa 15 na nešto više od šest sati.

Izveštaj Grinpisa objavljen 2023. godine otkrio je da su karte za voz u proseku dvostruko skuplje od avionskih, što znači da cena ostaje ključna za prebacivanje putnika sa aviona na vozove.

„Brze železnice moraju biti konkurentne i pristupačne“, saopštila je Evropska komisija.

Da bi se to postiglo, izvršna vlast EU predlaže povećanje broja operativnih kompanija kako bi se podstakla konkurencija i potencijalno smanjile cene za potrošače, "kao što se vidi u zemljama poput Španije i Italije", što rezultira "smanjenjem cena i rastom broja putnika".

Komisija je takođe najavila zakonski predlog za poboljšanje sistema prodaje karata i rezervacija prekograničnih železničkih prevoza.

„Predstavićemo ovo početkom 2026. godine, kako bi svi putnici mogli, jednim klikom na svom telefonu ili računaru, da rezervišu i kupe kartu preko granice preko različitih kompanija“, rekao je Cicikostas.

Teme

Pratite nas na društvenim mrežama:

Budite u toku

Prijavite se za naš newsletter i primajte ekskluzivne poslovne vesti direktno u inbox

🔒 Vaši podaci su bezbedni. Nikada nećemo deliti vašu email adresu.