Imajući u vidu sveopšti trend digitalizacije a posebno sve veću zastupljenost veštačke inteligencije u gotovo svim sektorima privrede, sasvim je normalno da na listi najtraženijih zanimanja za 2025. vode tehnološka zanimanja i u Evropi i kod nas.
Zbog toga ako kompanija u Evropi želi da dobije stručnjaka za veštačku inteligenciju mora da spremi budžet koji kreće od 60.000 evra godišnje a ne treba se čuditi i kompanijama koje nude 110.000 evra.
One IT stručnjake koji razvijaju softver mora se platiti tek malo manje – od 55.000 do 90.000 godišnje a eksperte za sajber bezbednost - od 45.000 evra do 80.000 evra, piše Mondo.rs.
Na znatno manjem ali i „plićem“ tržištu Srbije potražnja za IKT stručnjacima je takođe velika ali su plate za poslodavce, naravno, manje. Prema podacima Nacionalne službe za zapošljavanje (NSZ) iz marta ove godine traženo je oko 17.500 radnika od čega programera više od 1.500 slobodnih radnih mesta.
Naravno, infomatičara u Srbiji u proseku nećete platiti više od 500.000 dinara, koliko bi najmanje izašao u EU, ali teško da ćete ga naći (a da je dobar) i za manje od 200.000 dinara neto mesečno.
Softver developeri su najtraženiji tehnološki profili kod nas i prema podacima prosečna neto plata za ovu poziciju iznosi oko 1.400 evra. Seniora nećete dobiti za manje od 2.000 evra.
Sve su traženiji i analitičari podataka (data), i to ne samo u IT sektoru. Njihove plate su približne ako ne i veće od programerskih pa tako u proseku „prave trošak“ firmi od 1.500 do 2.500 evra neto mesečno.
Majstori jednako retki a plata i 300.000 dinara
Ali, ako je za utehu menadžerima firmi kojima je potreban neko sa IKT veštinama, slične probleme imaju i u drugim biznisima. Danas je u Srbiji teško naći i građevinca, vozača kamiona ili autobusa, ili nekog drugog zanatliju - električara, molera, bravara, stolara, zavarivača, keramičara, automehaničara, autolakirera...
Početne plate za one sa zanatom u rukama su prešle 75.000 dinara, sada je već „standard“ da se radi za 100.000 a oni iskusni koji mogu da samostalno obave i zahtevnije poslove plaćeni su i do 300.000 dinara.
Oni menadžeri kojima je mnogo da za IT stručnjaka plate 200.000 dinara, treba da znaju i da se plata burek-majstora ili pica-majstora u pekarama kreće i do 300.000 dinara.
To je, naravno, zbog toga što njim ima malo ali nije baš da u Srbiji ima mnogo i onih koji se (dobro) bave i pravljenjem, na primer, digitalnog sadržaja.
Stručnjaci za SEO ili PPC (pey-per-click) optimizaciju i društvene mreže od presudne su važnosti svima koji moraju da zbog digitalne prodaje stignu do što šireg kruga mušterija. A kada je nešto tako bitno, ni trošak a zapravo investicija u platu od 1.200 do 2.000 evra nije veliki.
Prosečna mesečna plata specijaliste za digitalni marketing u Srbiji iznosi 105.000 dinara neto, a oni sa većim radnim iskustvom mogu da očekuju oko 125.000 dinara.
A to je tek „dno piramide“, jer kreativni stručnjaci, poput kopirajtera (copywriter), grafičkih dizajnera i video-producenata, koji firmama daju lice pred javnošću, dobijaju od 1.000 do 1.800 evra mesečno.
Menadžeri za odnose sa influenserima i PR stručnjaci mogu očekivati zaradu od 1.500 do 3.000 evra mesečno a potom idu marketing menadžeri, sa platom od 2.500 do 4.500 evra mesečno. Pritom. menadžeri u velikim kompanijama ili u sektorima, poput IT-ja ili farmacije, mogu dostići i veće iznose.
Izreka kaža da svaka roba ima svog kupca, ali može se reći da i svaka profesija ima svog majstora. A oni su uvek na ceni.