
Jaguar Land Rover (JLR), jedan od najpoznatijih britanskih proizvođača luksuznih automobila, suočava se sa ozbiljnim sajber napadom koji je doveo do potpunog zaustavljanja globalne proizvodnje. Hakerski incident, koji se dogodio 1. septembra, primorao je kompaniju da zatvori sve svoje IT sisteme i prekine rad u svim fabrikama širom sveta.
Prema procenama, zastoj u proizvodnji košta JLR najmanje 50 miliona funti nedeljno. Kompanija inače proizvodi više od 1.000 vozila dnevno u svojim fabrikama u Velikoj Britaniji, Slovačkoj, Kini i Indiji. Do 24. septembra, kada se očekuje najraniji mogući restart, biće izgubljeno tri i po nedelje proizvodnje.
Portparol kompanije potvrdio je da se zastoj može produžiti i dalje: "Doneli smo odluku da proširimo trenutnu pauzu u proizvodnji do srede, 24. septembra 2025. godine, dok naša forenzička istraga sajber incidenta traje i dok razmatramo različite faze kontrolisanog ponovnog pokretanja naših globalnih operacija."
Lančana reakcija kroz dobavljače
Posledice napada osećaju se kroz ceo lanac snabdevanja. Stotine malih i srednjih preduzeća koja rade kao dobavljači za JLR suočavaju se sa finansijskim teškoćama, a neki bi mogli da bankrotiraju bez brze podrške.
Džejson Ričards iz sindikata Unite upozorava: "Već vidimo poslodavce koji razgovaraju o potencijalnim otpuštanjima. Ljudi moraju da plaćaju kiriju, da plaćaju hipoteke, a ako ne primaju platu, šta treba da rade?"
Kriminalna grupa Scattered Lapsus$ Hunters
Za napad je odgovorna grupa koja sebe naziva "Scattered Lapsus$ Hunters", ista ona koja je ranije ove godine napala i britanske trgovinske lance Marks & Spencer i Co-op. Kompanija je priznala da su neki podaci možda pregledani ili ukradeni tokom napada.
Pozivi za državnu pomoć
Sindikat Unite poziva na uspostavljanje šeme "furlough" - programa državne podrške koji bi pomoću budžetskih sredstava finansirao plate radnika koji ne mogu da rade zbog zastoja. Takođe je i Odbor za poslovanje i trgovinu parlamenta zatražio od ministra finansija plan podrške ugroženim preduzećima u lancu snabdevanja.
Uprkos svim teškoćama, neki dobavljači brane JLR. David Roberts, predsednik Evtec Group kompanije, ističe: "Ne smemo zaboraviti ko je kriv. Sve ovo je krivica kriminalaca. JLR je žrtva. Treba da se setimo ko je sve ovo počeo - a to nije bio JLR."
Dugoročne posledice
Analitičari upozoravaju na rizik od trajnog oštećenja britanske inženjerske baze, s obzirom na to da u automobilskom sektoru radi stotine hiljada ljudi. Čak i kada se proizvodnja ponovo pokrene, potrebno će biti nekoliko nedelja da se vrati na normalan nivo.
JLR, koji je u vlasništvu indijske Tata Motors kompanije, trenutno vodi razgovore sa dobavljačima o mogućoj podršci dok traju istrage i priprema za postupni restart proizvodnje.