
U savremenom poslovnom okruženju koje karakterišu ubrzani tehnološki razvoj, promenljiva tržišna dinamika i sve veći pritisak na efikasnost, outsourcing više ne predstavlja samo sredstvo za smanjenje troškova ili privremeno rasterećenje internih kapaciteta. On sve više postaje osnovni stub ne samo strategije (re)organizacije i upravljanja resursima, već i šire poslovne strategije.
Koje su prednosti, a šta su izazovi koje nosi poveravanje poslova eksternim partnerima, za BizSrbija objašnjava Olja Stojanović, diplomirani pravnik, konsultant, koja ima gotovo 20 godina iskustva u kompanijama iz finansijskog sektora, članica Corporate Compliance Assosiation i višegodišnja saradnica - predavač u Privrednoj komori Srbije.
Reč autora
Outsourcing podrazumeva, najjednostavnije rečeno, delegiranje/ekternalizovanje određenih aktivnosti ili procesa trećim licima specijalizovanim za njihovo izvršavanje.
Iako se često vezuje za savremene trendove, outsourcing kao koncept nije nov. Veliki industrijski konglomerati i multinacionalne korporacije već decenijama eksternalizuju pojedine funkcije — kao što su logistika, računovodstvo, korisnička podrška ili IT servis — radi smanjenja troškova i povećanja efikasnosti. U novijoj istoriji, ali i bliskoj budućnosti, outsourcing postaje jedan od često korišćenih instrumenata u procesu korporativnog restrukturiranja i strateškog upravljanja.
Zašto?
Osnovni razlog je održivost poslovanja kompanija u savremenom poslovnom okruženju, koje karakterišu ubrzane tržišne promene, razvoj savremenih tehnologija, rizici koje oni nose i sve veći zahtevi za efikasnošću. U uslovima kada su veliki sistemi često organizaciono inertni, a tržište i klijenti zahtevaju brzu i fleksibilnu reakciju, outsourcing kompanijama (bez obzira na njihovu veličinu) daje prostor da svoje interne resurse usmere na core poslove čime će obezbediti i brže donošenje operativnih odluka. U tom smislu, angažovanje eksternih pružalaca usluga koji su specijalizovani za određene oblasti koje kompanijama nisu core poslovi, predstavlja racionalnu alternativu angažovanju i obučavanju internih resursa za aktivnosti koje nisu ključne za ostvarenje poslovnih ciljeva. Tako outsourcing, zapravo postaje deo strategije poslovanja.
S druge strane, pružaoci usluga sve svoje resurse usmeravaju na razvoj i unapređenje svog core biznisa, a sve češće i međusobno stupaju u poslovne odnose, pa zajednički nastupaju kao lica kojima kompanije poveravaju poslove.
Da ovde zaključimo, osnovna prednost outsourcing-a je u tome što omogućava kompanijama da zadrže fokus na osnovne (core) poslove, dok se poslovi koji to nisu poveravaju eksternim partnerima-ekspertima. Zajedno, oni predstavljaju sinergiju koja je dobar oslonac na putu ostvarenja strateških ciljeva i poslovnih planova.
Ipak, važno je naglasiti da outsourcing nosi koristi samo ukoliko se njime upravlja pažljivo i strateški promišljeno – kroz dobro sprovedenu analizu rizika koje nosi poveravanje poslova, kroz pažljiv izbor pružalaca usluga, jasno definisane ugovorne obaveze, precizne pokazatelje performansi, kontinuiranu kontrolu njihovog ostvarenja i procenu kvaliteta rada pružaoca usluge.
I na kraju, još jedna bitna stvar koju ne smemo zaboraviti jeste da odgovornost za krajnji ishod poslovanja koje uključuje i poverene poslove, ostaje u potpunosti na strani kompanije koja poslove poverava. Drugim rečima, odgovornost za zakonito i adekvatno poslovanje se ne može outsource-ovati, što dodatno naglašava potrebu za temeljnom procenom rizika i stalnim nadzorom nad sprovođenjem ugovorenih aktivnosti, a to upravo predstavlja poseban izazov u procesu poveravanja poslovnih funkcija trećim licima. Što se efikasnije identifikuju i prevaziđu ti izazovi – kroz pažljiv izbor pružaoca usluge, dobar ugovorni okvir, jasan sistem kontrole, to će poverene aktivnosti doneti veći benefit u vidu veće operativne efikasnosti, bržeg prilagođavanja tržištu i boljeg fokusa na osnovnu delatnost kompanije.
Odgovore na pitanja kako adekvatno sprovesti selekciju procesa i pružaoca usluga, kako prepoznati i upravljati rizicima poveravanja poslova, kao i kako efikasno upravljati outsourcing ugovorima, saznajte na seminaru "Poveravanje poslova trećim licima (OUTSOURCING) i upravljanje ugovorima", koji je Centar za edukaciju Privredne komore Srbije uvrstila u program obuka za ovu godinu.