
Izvršni direktor Ryanair, Majkl O’Liri, ponovno je zatresao evropsku vazduhoplovnu scenu svojim izjavama bez „dlake na jeziku“ govoreći o konkurenciji, cenama, prepakovanju tržišta...
U intervjuu za talijanske novine Corriere della Sera, poznati irski poslovni čovek otvoreno je govorio o financijskim problemima konkurenata, ali i o situaciji na tržištima Italije, Španije i šire u Evropi. Po njegovom mišljenju, Evropa se suočava s novom fazom konsolidacije, u kojoj će "neke kompanije nestati, a druge će biti podeljene među velikima", prenosi SEEbiz.
Povod za intervju bili su nedavni bankroti islandske firme Play i švedskog Braatensa, nakon čega je O'Liri upozorio da bi do Božića moglo da prestati da radi još nekoliko evropskih avioprevoznika.
„Postoji niz prevoznika koji se predstavljaju kao niskotarifni, ali zapravo posluju s visokim troškovima. Mislim da je Wizz Air u ozbiljnim problemima“, rekao je O'Liri.
Dodao je i da Easy Jet "nije u problemima, ali više ne raste", procenjujući da stagnacija i ograničena mreža odredišta čine britanskog prevoznika ranjivim na preuzimanje.
U istom razgovoru, O'Liri je dao prognozu o mogućem ishodu prepakivanja evropskog tržišta.
„Srednjeročno, verujem da će Air France-KLM kupiti Easy Jetove operacije u Parizu i Švajcarksoj, dok bi britanske vazduhoplovne kompanije mogle da preuzmu njegove rute s aerodroma Gatwick."
Kritike Wizz Aira
Govoreći o Wizz Airu, O'Leary je bio još direktniji. „Optužio“ je mađarskog prevoznika da je prodao avione tokom pandemije, a zatim ih iznajmljivao po višim cenama. To je kratkoročno izgledalo kao profit, ali je zapravo, rekao je, "poput Ponzijeve šeme" - modela koji funkcionira samo dok kompanija raste (u Srbiji poznatiji po slučajevima Dafiment banka i Jugoskandik).
Njegove tvrdnje dolaze u vreme kada Wizz Air prolazi kroz razdoblje smanjene dobiti i restrukturisanja mreže. Tokom ovog leta kompanija je zabeležila pad neto dobiti od 42% i smanjenje operativne marže od 5,4%, delom jer je prizemljila gotovo petinu flote zbog problema s motorima firme Pratt & Whitney.
Ove je godine Wizz Air zatvorio svoju bazu u Abu Dabiju, smanjio prisutnost na Bliskom istoku i revidirao plan širenja, uključujući značajno smanjenje narudžbe aviona erbas A321XLR - s 47 na 15 primeraka.
I, naravno, o aerodromskom haraču
O'Liri je takođe iskoristio intervju kako bi ponovio poruke o (prevelikim) troškovima u vazdušnim lukama, za koje tvrdi da koče rast niskotarifnih prevoznika.
Rekao je da je Ryanair povukao jedan avion iz svoje baze u Rimu (Fiumicino) zbog visokih troškova te je pozvao italijanske vlasti da ukinu "addizionale comunale" - lokalni dodatni porez na avionske karte.
Pohvalio je regione Sicilija, Kalabrija i Furlanija-Julijska krajina, koje su već ukinule meru, dodajući da Ryanair ima "preko milijun sedišta koja može odmah dodeliti Italiji ako se smanje troškovi".
Na sličan način kritikovao je španskog operatera Aeno, tvrdeći da jednako naplaćuje poreze za velike i male aerodrome, čime "guši regionalne letove". Kao odgovor, Ryanair je povukao oko milijun sedišta sa španskog tržišta i preusmerio deo kapaciteta u Italiju.
Digitalizacija i nova pravila za prijavu
O'Liri je najavio prelazak Ryanaira na isključivo digitalnu prijavu putem mobilne aplikacije od sredine novembra. Međutim, dodao je da tokom zimskog razdoblja putnici koji se pojave s ispisanim kartama neće biti odbijeni, posebno starije osobe kojima je teško koristiti mobilne uređaje. Kako je objasnio, prelaz na digitalne postupke deo je šire strategije modernizacije i zaštite sustava od kibernetičkih napada, uz brže ažuriranje informacija u stvarnom vremenu.
Cene karata i tržišni trendovi
Govoreći o trendovima cena, O'Liri je rekao da su prosečne avionske karte u Evropi prošle godine pale za oko 7%, dok se ove godine očekuje porast od 6% do 7%. To znači da bi 2025. godine prosečna cena karata mogla biti na nivou iz 2023. godine, uz veći broj putnika.
Prema njegovim rečima, Ryanair beleži snažan rast u Poljskoj i Velikoj Britaniji, gde planira dodatna ulaganja i širenje flote.





















