Da li će konačno u Srbiju dolazi još jedan evropski relevantan trgovac?

BizSrbija
03. nov. 2025. 14:54
Business
Da li će konačno u Srbiju dolazi još jedan evropski relevantan trgovac?
Carrefour; Foto: Depositphotos

Ministarka unutrašnje i spoljne trgovine Jagoda Lazarević sastala se danas sa predstavnicima Karfura (Carrefour) koji je zainteresovan za ulazak na srpsko tržište.

Ministarka Lazarević je izjavila da taj međunarodni trgovinski lanac namerava da Srbija bude centralni hab i da angažuje veliki broj srpskih kompanija kao dobavljače. Time bi Srbija dobila još jedan veliki trgovinski lanac iz „prve lige“ u Evropi, jer osim Deleza (Delhaize) i Lidla (koji je ipak diskontni lanac), nema evropski relevantne lance koji su, međutim, prisutni u regionu.

Ukupni prihod Karfura u 2024. godini iznosio je oko 87,3 milijarde evra (+2,8%), neto prihod 723 miliona evra (– 22%), EBITDA 4,6 milijardi a profitna marža (ROI) 2,6% Istovremeno, najveći igrač na srpskom tržištu, holandski Ahold Delez imao globalni prihod od oko 89,4 milijarde evra (+0,9%), profiti nisu javno navođeni, EBITDA je 7 milijardi evra a operativna margina je bila 4%.

Oba ova lanca su po prihodima evropska „druga liga“ ako se uporede sa pokazateljima Švarc Grupe (Lidl i Kaufland), koja je bila lanmio 175,4 milijarde evra (sam Lidl 132,1 milijarda).

Sastanka tražio Karfur

„Sastanak je održan na inicijativu Karfura, jednog od vodećih trgovinskih lanaca u Evropi, koji je prisutan u više od 30 zemalja, sa prihodima koji se mere desetinama milijardi evra. Njihov imperativ je tržište regulisano po propisima EU i zdrava konkurencija među trgovinskim lancima. Dolazak trgovinskih lanaca poput Karfura svakako bi doprineo jačanju konkurencije, većem izboru za potrošače i dostupnosti kvalitetnih proizvoda po konkurentnim cenama", rekla je ministarka Lazarević posle sastanka.

Istakla je da je cilj ministarstva da tržište bude dinamično, zdravo i stabilno, u korist građana.

Trgovinski lanac Karfur je poznat po velikom izboru prehrambenih i neprehrambenih proizvoda, visokim standardima usluge, kao i po programima podrške lokalnim proizvođačima i održivoj proizvodnji.

U Evropi, Karfur uspešno kombinuje hipermarkete, supermarkete i male gradske prodavnice, prilagođavajući ponudu potrebama lokalnog tržišta.

"Razgovarali smo o njihovim konkretnim planovima. Namera im je da direktno uđu na naše tržište, bez posrednika, da Srbija bude centralni hab i da angažuju veliki broj srpskih kompanija kao dobavljače. Poslovni model koji razmatraju je i nalaženje lokalnih partnera za franšize. Dogovoreno je da razgovori budu nastavljeni do kraja godine, kada će predstavnici top menadžmenta doći u Srbiju", rekla je Lazarevićeva, navedeno je u saopštenju ministarstva.

Širenje na Balkan

Prema ranijim infoormacijama, poslovanje lanca u regionu Balkana i bivše Jugoslavije (ex-YU) je u fazi značajnog širenja. Karfur je jedan od najvećih globalnih trgovinskih lanaca sa preko 15.000 prodavnica u više od 30 zemalja, a planira da proširi svoje poslovanje na tržišta Balkana putem svoje filijale u Grčkoj, kompanije Retail&More AE (AVE Grupa).

Retail&More AE je ekskluzivni partner Karfura u regionu. Već je otvorio prve supermarket prodavnice u Bugarskoj, a predviđeno je otvaranje ukupno oko 70 prodavnica u Bugarskoj i Grčkoj. Takođe, kompanija je preuzela master franšizu za tržišta Srbije, Severne Makedonije i Albanije, te planira dalju ekspanziju na ta tržišta.

Karfur trenutno nema značajno prisustvo sa vlastitim prodavnicama u Hrvatskoj i Sloveniji. Iako je planirao proširiti poslovanje u Hrvatskoj i Sloveniji putem franšize i partnerstva, konkretni koraci i otvaranje velikog broja prodavnica u ovim zemljama do sada nisu realizovani. Francuski trgovački lanac je ranije, kroz zajednički poduhvat sa grčko-francuskom firmom Marinopoulos, razmatrao ulazak na ta tržišta, a u Sloveniji se špekuliralo o mogućoj kupovini dela trgovačkog lanca Mercator, ali do sada nema konkretnih rezultata te ekspanzije u tim zemljama.

U Hrvatskoj pet najvećih trgovačkih lanaca drži oko dvije trećine tržišta, što predstavlja znatnu barijeru za ulazak novih velikih igrača kao što je Carrefour. Zbog jake konkurencije i postojećih lanaca, Carrefour je do sada fokusirao svoju ekspanziju više na druga tržišta u bivšoj Jugoslaviji i Balkanu.

Teme

Pratite nas na društvenim mrežama:

Budite u toku

Prijavite se za naš newsletter i primajte ekskluzivne poslovne vesti direktno u inbox

🔒 Vaši podaci su bezbedni. Nikada nećemo deliti vašu email adresu.