Coca-cola tiho napušta Costa Coffee

BizSrbija
25. avg. 2025. 06:18
News
Coca-cola tiho napušta Costa Coffee
Pixabay/Raquel Guillén

Šest godina nakon zvučne akvizicije, Coca-Cola preispituje svoju strategiju za topla pića a možda se reši britanskog lanca uz gubitak gotovo četvrtine kupovne cene.

Kafa je postala tiha kočnica za Coca-Colu (KO), što je dovelo do ozbiljnog razmišljanja iza kulisa, pa čuveni proizvođač lakih pića tiho istražuje izlazak iz svog britanskog kafe carstva, piše portal The Street a prenosi Yahoo Finance.

Coca-Cola je upravo privukla pažnju sa navodnom potencijalnom prodajom svog britanskog lanca kafića, Costa Coffee. Radeći sa bankarima iz Lazarda da izmeri zinteresovanost, razgovori su već u toku sa nekoliko ponuđača, uključujući privatne investicione fondove.

Proizvođač bezalkoholnih napitaka je kupio Costa Coffee 2018. godine za ogromnih 3,9 milijardi funti. Međutim, u zapanjujućem preokretu, analitičari očekuju da posao donese samo 2 milijarde funti (gubitak od skoro pola početne investicije).

U 2023. godini, lanac je generisao 1,22 milijarde funti prodaja, što je rast od 9% u odnosu na 2022. ali još uvek udobno ispod 1,3 milijarde funti koliko je zabeleženo godine kada ga je Coca-Cola kupila.

Uprkos slabom učinku, brend je isplatio preko 250 miliona funti dividendi Coca-Cola-i od preuzimanja.

Direktor Coca-Cola-e Džejms Kvinsi je nedavno govorio o "razmišljanju" o njenoj kafe strategiji, što je takođe nagoveštavalo potencijalno strateški reset.

Costa Coffee je jedan od popularnijih kafića, sa preko 2.000 radnji u Velikoj Britaniji i preko 3.000 globalno, sa prisustvom koje se proteže na Indiju, Meksiko, Japan i Poljsku. Međutim, konkurencija od strane premium igrača poput Gail's i napori restrukturiranja u 2022. godini označili su inflaciju i režijske troškove.

Coca-Cola ipak ima stabilan kvartal

Coca-Cola je nedavno objavila svoje Q2 rezultate 22. jula, pokazujući stalan učinak uprkos makroekonomskim protivvetrovima.

Neto prodaja je porasla 1% iz godine u godinu na 12,5 milijardi dolara, sa organskim prodajama koje su porasle 5%. Taj rast je uglavnom vođen rastom od 6% u ceni/miksu, što je udobno kompenzovalo pad obima jedinica slučajeva od 1%.

Štaviše, GAAP EPS je iznosio 0,88 dolara, dok je uporedni EPS završio na 0,87 dolara, uglavnom u skladu sa očekivanjima.

Menadžment je potvrdio celo-godišnje smernice za 2025. sa organskim proširenjem prihoda od 5% do 6% zajedno sa uporedivim rastom EPS-a od približno 3%, uprkos predviđenom protivvetru deviznog kursa od 5%.

Coca-Cola akcije su porasle 12,6% od početka godine do 22. avgusta, mada se letnj momentum usporavao, sa akcijama koje su pale 1,4% u poslednja tri meseca. Ipak, akcije imaju koristi od svoje defanzivne pozicije osnovnih potrošačkih proizvoda.

Na strani prihoda, Coca-Cola ostaje dividendni div. U februaru, kompanija je odobrila svoj 63. uzastopni godišnji rast dividendi, podižući svoju kvartalnu isplatu na zdravih 0,51 dolar (ili 2,04 dolara godišnje), što daje odličan prinos od 2,9%.

Radi perspektive, maloprodajni gigant ne izdvaja direktno prihode od "toplih napitaka". Međutim, njen segment Global Ventures, u suštini sveobuhvatan segment koji uključuje te napore, generisao je 3,13 milijarde dolara u 2024. godini, ili samo 6,7% ukupnih prodaja.

Obim kafe u toj kategoriji je takođe opao za 3% prošle godine, što je nateralo rukovodioce da efektivno preispitaju svoju poziciju kao globalnog pokretača rasta.

Ta realnost gura Coca-Cola-u da preispita svoju opkladu na omiljeni i vidljiv kafe poduhvat.

Bilans M&A: pogotci i kiksevi

Coca-Cola ne objavljuje tačno doživotnu sumu svih svojih preuzimanja, ali njena glavna preuzimanja od 2007. godine dosežu preko 27 milijardi dolara.

Među najuticajnijim preuzimanjima su:

  • CCE Severna Amerika (12,3 milijarde dolara, 2010.): Preuzimanje je pomoglo Coca-Cola-i da povrati kontrolu nad američkim punjenjem u flaše, turbopunjajući njen lanac snabdevanja dok je vodilo ka većoj efikasnosti u optimizaciji franšize.
  • Glacéau/Vitaminwater (4,1 milijarda dolara, 2007.): Preuzimanje je učvrstilo prisustvo Coca-Cola-e u premium vodi i funkcionalnoj hidrataciji, što je postavilo osnovu za Smartwater i Vitaminwater linije.
  • BodyArmor (5,6 milijardi dolara, 2021.): Dodavanje je izgradilo Coca-Cola-in portfolio sportskih napitaka, dajući joj municiju da se suoči noga u nogu sa Gatorade-om kombinacijom BodyArmor-Powerade.

Nasuprot tome, nedavna aktivnost je bila relativno tiha. Coca-Cola je objavila samo 315 miliona dolara u preuzimanjima prošle godine i oko 179 miliona dolara u prvoj polovini 2025. godine.

Većina ovih je vezana za partnerstva poreskih kredita, naglašavajući oštro povlačenje u tempu spajanja i preuzimanja.

Povezane vesti

Teme

Pratite nas na društvenim mrežama: