
Podgorica je objavila detalje novih kredita od EBRD za deonicu auto-puta od Mateševa do Andrijevice. Ušteda na prvoj fazi.
Vlada Crne Gore potpisala je ugovor sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj (EBRD) o kreditu vrednom 200 miliona evra za izgradnju deonice auto-puta Bar–Boljare između Mateševa i Andrijevice. Ova deonica povezaće severoistočni region sa centralnim delom države i predstavlja ključni infrastrukturni korak ka evropskoj mreži koridora, piše Investitor.me.
Crna Gora je korak bliže nastavku izgradnje svog ključnog infrastrukturnog projekta – auto-puta Bar–Boljare, a koji je i regionalno važan projekat u Srbiji poznat i kao auto-put Beograd-Južni Jadran.
Kredit je strukturisan u dve tranše po 100 miliona evra – prva se aktivira odmah po potpisivanju, dok će druga biti dostupna tri godine kasnije. Rok otplate je 18 godina, uključujući četiri godine grejs perioda. Primenjivaće se varijabilna kamatna stopa euribor+1%p, uz dodatne naknade za obradu i nepovučena sredstva.
U toku je međunarodni tender koji sprovodi EBRD za izbor izvođača radova na toj deonici auto-puta. Iako je Vlada ranije najavljivala da će izvođač biti poznat u prvom delu 2025. godine, taj rok nije ispoštovan.
Prema najnovijim informacijama, očekuje se da bi radovi mogli da počnu tokom trećeg kvartala ove godine, ukoliko se tender završi bez dodatnih odlaganja.
Deonica važna i nacionalno i regionalno
Iako duga svega 22 kilometra, dionica od Mateševa do Andrijevice predstavlja važan nastavak postojeće deonice Smokovac–Mateševo, jer omogućava direktnu vezu severoistočnih opština – ne samo Andrijevice, već i Berana, Rožaja, Gusinja, Plava i Petnjice – sa centralnim delom zemlje.
U tom regionu živi oko 12% ukupne populacije Crne Gore, a infrastruktura je znatno manje razvijena u odnosu na ostatak države.
Projekat će realizovati državna firma Monteput, koja će imati ulogu upravljačkog tela (Project Entity). Pored toga što će biti odgovorna za pribavljanje potrebnih dozvola, Monteput će se brinuti i o održavanju izgrađenog puta prema međunarodnim standardima. Ugovor o projektu potpisuju i Ministarstvo saobraćaja i Uprava za saobraćaj, koja je nosilac kapitalnog budžeta.
Auto-put Bar–Boljare deo je evropskih koridora E-65 i E-80 i povezuje Crnu Goru sa mrežom TEN-T, što ga čini strateškim ne samo za državu, već i za regionalnu integraciju sa EU, podseća portal Investitor.me.
Hedžovanjem uštedeli 620.000€
Ministarstvo finansija danas je izvršilo devetu uplatu po osnovu kredita za prvu deonicu auto-puta kineskoj Exim banci, pri čemu je zahvaljujući hedžing aranžmanu ostvarena dodatna racionalizacija za državni budžet u iznosu od 620.000 evra.
Iz Ministarstva su saopštili da bi država, u slučaju da aranžman nije bio na snazi, morala da plati 33,8 miliona evra umesto 33,18 miliona evra koliko je iznosila stvarna uplata.
Hedžing aranžman, koji je Ministarstvo finansija aktiviralo početkom 2024. godine, pokazao se kao izuzetno efikasan mehanizam za upravljanje valutnim rizikom.
Time je državni dug Crne Gore prema Exim banci, izvorno nominovan u američkim dolarima, konvertovan u evre po značajno povoljnijim uslovima, prenosi RTCG.
Konkretno 754 miliona dolara zamenjeno je za 693,7 miliona evra i to po prosečnom kursu od 1,087 evra za dolar, sa prosečnom kamatnom stopom od svega 0,98% u poređenju sa ranije ugovorenih 2%.