
Danijela Tanić Zafirović je šef Odseka za nadzor u Upravi za sprečavanje pranja novca, nacionalni koordinator procena rizika od pranja novca, finansiranja terorizma za nefinansijski sektor, član Radne grupe za sprovođenje AP - Strategije za borbu protiv pranja novca i finansiranja terorizma Vlade Republike Srbije, član Koordinacionog tela za sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma, konsultant OEBS-a, evaluator Komiteta Manival.
Novine u primeni Zakona o sprečavanju pranja novca i finansiranju terorizma je tema seminara koji organizuje Centar za edukaciju Privredne komore Srbije.
Zakon o sprečavanju pranja novca i finansiranju terorizma je kompleksan, imajući u vidu pristup zasnovan na proceni rizika i specifične obaveze koje privatni sektor (obveznici po zakonu) je dužan da ispuni. Izmenama i dopunama Zakona o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma i Zakona o ograničavanju raspolaganja imovinom u cilјu sprečavanja terorizma i širenja oružja za masovno uništenje, koje su stupile na snagu 6. decembra 2024. godine izvršeno je usklađivanje sa najnovijim izmenama u međunarodnim standardima u oblasti sprečavanja pranja novca i finansiranja terorizma koje propisuje međunarodno telo Radna grupa za finansijsku akciju - FATF (Financial Action Task Force), prevashodno preporukama i nalazima Komiteta Saveta Evrope MONEYVAL (Manival), koje podrazumevaju izradu procene rizika i postupanje na bazi procene rizika u oblasti sprečavanja pranja novca, finansiranja terorizma i finansiranja širenja oružja za masovno uništenje.
Usvojenim izmenama i dopunama zakona sprečene su negativne posledice po finansijski sistem u ovoj oblasti, postignuta puna usklađenost sistema naše države sa međunarodnim standardima i Srbija je u maju ove godine postala punopravna članica SEPA (Single Euro Payments Area).
Na taj način je ušla u geografsko područje, koje obuhvata 36 država, od čega je 27 zemalјa članica Evropske unije. Članstvo u ovoj organizaciji Republici Srbiji, njenim građanima i privredi će doneti brojne benefite, kao što su niži troškovi međunarodnih transakcija i njihovo brže i jednostavnije obavlјanje, a ujedno će i podstaći i razvoj međunarodne trgovine, koja će nesumnjivo doprineti većoj integraciji u međunarodnu ekonomiju i privlačenju stranih investitora.
Za obveznike iz člana 4. Zakona o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma, od posebnog značaja za kategorizaciju stepena rizika svojih klijenata jesu zaklјučci Nacionalne procene rizika od pranja novca, finansiranja terorizma i finansiranja širenja oružja za masovno uništenje.
Vlada Republike Srbije je 5. decembra prošle godine donela Zaklјučak o usvajanju Nacionalne procene rizika od pranja novca, finansiranja terorizma i finansiranja širenja oružja za masovno uništenje, a na osnovu detalјne analize i procene rizika koji postoje u sistemu za sprečavanje navedenih radnji i na taj način omogućila uvid u najrizičnije sektore privrede, krivična dela visokog stepena rizika, najranjivije forme registracije privrednih društava i ostalo.
Izmenama i dopunama navedenog zakona država je odgovorila i na procenjene rizike i ranjivost sistema u oblasti sprečavanja pranja novca – kretanje gotovine u sektoru nekretnina i sprečavanje integracije "prlјavog novca“ izvršenjem krivičnog dela zelenašenja.
Ograničeno je primanje gotovog novca "na ruke“ od strane fizičkog lica po osnovu ugovora o kupoprodaji nepokretnosti i ugovora o zajmu u iznosu od 10.000 evra ili više u dinarskoj protivvrednosti. Intencija zakonodavca je da se sve uplate gotovog novca u iznosu od 10.000 evra ili više u dinarskoj protivvrednosti po osnovu kupoprodaje robe/nepokretnosti, vršenja usluga i primanja zajmova vrše preko računa otvorenog kod banke.
Što se tiče Zakona o ograničavanju raspolaganja imovinom u cilјu sprečavanja terorizma i širenja oružja za masovno uništenje uveden je pojam finansiranja širenja oružja za masovno uništenje, proširene su radnje i mere koje su obveznici i nadležni organi dužni da preduzimaju, pored oblasti sprečavanja pranja novca i finansiranja terorizma, i u oblasti sprečavanja finansiranja širenja oružja za masovno uništenje (analiza rizika, preduzimanje radnji i mera na osnovu analize rizika, izrada indikatora, izrada procene rizika na nacionalnom novou, vršenje nadzora nad primenom radnji i mera u oblasti sprečavanja finansiranja širenja oružja za masovno uništenje, prilagođavanje dinamike nadzora i mera u skladu sa rizikom od finansiranja širenja oružja za masovno uništenje kod obveznika, kao i sa procenjenim rizikom u Republici Srbiji).





















